torsdag 25 juli 2024

Helgfrågan v. 30 2024

Mias bokhörna: Helgfrågan v. 30.
Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater, en maträtt eller något annat skoj.

Wanås där konst, historia och natur möts. En kan gå en underbar runda i skupturparken, äta i restaurangen, se på konsten inomhus och även sova över. Det finns en utställning om slottets historia och en trevlig shop. Den förste kände ägaren är väpnaren Eskild Aagesen (omkring 1440). Wanås Gods ägs av familjen Wachtmeister och Baltzar Wachtmeister är vd. Wanås Konst drivs av den ideella Stiftelsen Wanås Utställningar. Baltzar Wachtmeister tog över Wanås gods efter sin pappa C-G. Han är därmed åttonde generationen på Wanås.

8 kommentarer:

  1. har varit i Wanås, verkligen värt ett besök

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är verkligen värt ett besök. och så bra att uppleva tillsammans med barn

      Radera
  2. Det verkar verkligen vara ett ställe som är värt att besöka.

    PS. Där jag bor är det vecka 30 ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag rekommenderar verkligen ett besök på Wanås.
      PS. ska höra mig för. det kan vara så att det är v. 30 här också. en liten vecka hit eller dit...men tack i alla fall

      Radera
  3. Kände inte till det slottet. Finns så många fantastiska gamla slott och herresäten med spännande historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns det verkligen. upphör aldrig att förvåna mig

      Radera
  4. Ja men det tipset gillar jag, älskar att besöka slott

    SvaraRadera
    Svar
    1. här kan en tillbringa många timmar både ute och inne. konstparken med barnbarnen är en höjdare

      Radera