torsdag 18 juli 2024

Helgfrågan v. 29 2024

 

Mias bokhörna: Helgfrågan Sommar v. 29.

Idag tänkte jag tipsa om tre serier på SVT Play som jag tycker är riktigt bra.   

The Bay. 4 säsonger finns redan och en femte pågår. En följer två utredare med särskild uppgift att stötta drabbade familjer. Varje säsong består av sex delar.

Konspirationen tog slut igår. Den tilldrar sig till större delen i ett flygplan där det händer obehagliga och oförklarliga saker. Relationerna mellan USA och Kina ligger i botten. MI5 är inblandat. Dr Matthew Nolan har  varit på läkarkongress i Peking och han och kollegerna är på väg hem. Men planet tvinas tillbaka till Peking. Dr Nolan anklagas för mord. Men väl ombord på flight 357 börjar mystiska saker hända. Lite Le Carré över det hela kan jag tycka. Fruktansvärt spännande.

Blackshore är en irländsk kriminalserie som det hittills bara kommit två avsnitt av. Det tredje kommer inatt. Fia Lucey beordras tillbaka till sitt ursprung Blackwater för att utreda ett försvinnande. Ganska snart visar det sig att det rör sig om mord. Fia är inte så populär och när hon börjar misstänka en medarbetare vet ogillandet inga gränser.

14 kommentarer:

  1. båda serierna är riktigt bra, tittat på svt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konspirationen har vi inte tittat på, än

      Radera
    2. men den var faktiskt inte så dum. spelet bakom kulisserna, liksom

      Radera
  2. Har inte sett men ska nog se Konspirationen. Om jag törs ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag nog att du vågar. huvudpersonerna är väldigt trevliga

      Radera
    2. Såg just första delen av Konspirationen - lovande!

      Radera
    3. eller hur? jag får lite ångest av det där att en stackars människa ska bevisa sin oskuld inför ett helt batteri av människor och händelser talar för motsatsen

      Radera
  3. Jag måste nog börja titta på SVT Play.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, en hittar faktiskt både det ena och det andra där. gamla serier t. ex. Vi på Saltkråkan och sådant värdefullt

      Radera
    2. Vi har just sett första säsongen av "Tre kärlekar" bra!

      Radera
    3. den såg vi faktiskt om ganska nyligen och vi tyckte att den fungerade fortfarande

      Radera
  4. SVT tittar jag inte längre på, men kan ju kolla upp om de finns på Viaplay förstås. Så tack för tips!

    SvaraRadera
  5. en blir inte riktigt klok på vad som finns var och när. jag tycker att det verkar som om programmen går runt mellan kanalerna

    SvaraRadera