söndag 21 juli 2024

En smakebit på søndag v. 29 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i bloggutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull spoila något, förstås. Min smakebit v. 29 kommer ifrån Barndomens kalla nätter av Tezer ÖzlÜ. Fler smakebitar HÄR

" Min far bestämmer vilka glödlampor som ska vara tända eller släckta så att det inte går åt för mycket el. Om lampan är tänd i ett tomt rum blir han väldigt sur. Min far skapade ett altare åt Atatürk i det inbyggda skåpet i vestibulen. Här står en förgylld byst av Atatürk. Bredvid står en liten metallstång med en hissad turkisk flagga i röd siden och en handbroderad stjärna och måne. Min far vill att vi ska sjunga nationalsången i tid och otid, men särskilt under de nationella högtiderna. Även när ingen sjunger med fortsätter han att skrika som en trumpet till sångens slut. När nationalsången spelas i radion står han i givakt."

12 kommentarer:

  1. Det var nog bättre när Turkiet genomsyrades av Atatürks idéer än av Erdogans islamism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. säkerligen.skulle gärna åka till Istanbul igen och gärna vidare i Turkiet.men som det nu är är det ju otänkbart

      Radera
  2. kul smakbit, dessa dyra elpriser ska man väl vara lite återhållsam....

    SvaraRadera
    Svar
    1. just vad det gäller elen hade ju pappan rätt, men för övrigt verkade han ju lite knäpp

      Radera
  3. Det låter som en intressant bok, i alla fall är jag intresserad av Ataturk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. boken är väldigt intressant. men den handlar mer om författarens och Turkiets utveckling än om Atatürk

      Radera
  4. helt ny på svenska ser jag. Kände inte till författaren. Låter onekligen intressant. tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag kände inte alls till henne men jag läste om henne någonstans och det verkar som om boken är eller åtminstone blir en modern klassiker

      Radera
  5. Låter som en intressant bok. Var tvungen att googla när den utspelar sig, för det lät inte som nutid. Det verkar också vara en, typ, självbiografi?

    SvaraRadera
  6. författaren levde 1943 - 1986 och boken bygger på självbiografiskt material. boken kom ut 1980 i Turkiet

    SvaraRadera