tisdag 11 april 2023

Tisdagstrion v. 15 2023

Ugglan&Boken: Tisdagstrion v. 15: Böcker av författare från land/länder som börjar på bokstaven S

1. Spanien. Dolores Redondo, Den osynlige väktaren . Kommissarie Amaia Salazar har fått en seriemördare på halsen i sin egen uppväxtby Elizondo i baskiska Pyrennéerna. Hon har avundsmän i de egna leden och brottas med spöken från sin uppväxt. Den älskade maken James har satt sig i sinnet att Amaia och han ska genomgå ett fertilitetsprogram för att få det barn som åtminstone han längtar så intensivt efter.

2. Schweiz. Peter Stamms roman  Agnes inleds så här: "Agnes är död. En berättelse dödade henne. Allt jag har kvar av henne är den här berättelsen. Den började den där dagen för nio månader sedan när vi träffades för första gången på Chicago Public Library."

3. Somalia och Sverige. Suad Ali, Dina händer var fulla av liv.
Suad Alis debutroman tar avstamp i Sandviken år 2000. Där sitter Nora och dricker somaliskt te tillsammans med väninnorna Fardus och Amina. Alla har flytt krigets Somalia. Väninnorna har varit i Sverige längre och har mycket att lära Nora som är ganska motvillig. Hon har lämnat ett priviligierat liv i Mogadishu som tillhörande en stor och mäktig klan och med ett bra arbete som lärare.

26 kommentarer:

  1. Tack för tips får kolla in detta

    SvaraRadera
  2. Dina händer var fulla av liv har jag läst men inte de andra två. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Vilken bra inledning på Peter Stamms bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag associerade genast till Camus, bl. a

      Radera
  4. Har inte läst någon av böckerna, så tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! de är riktigt läsvärda alla tre

      Radera
  5. Dina händer var fulla av liv är riktigt bra! Jag blir sugen på att läsa Stamms roman. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Peter Stamms bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. vill läsa mer av Peter Stamm, läst ganska lite spanskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stamm är bra. har inte heller läst så mycket spanskt

      Radera
  8. Den tredje boken blir jag verkligen nyfiken på!

    SvaraRadera
  9. Det där ser ut att vara ens pännande trio.

    SvaraRadera
  10. Ali har jag i hyllan. Peter Stamm lät intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stamm är intressant. bra att du har Ali i hyllan

      Radera
  11. Dolores Redondo är den enda jag har läst och den är ju med i min trio också 🙂

    SvaraRadera
  12. Dedondo blir jag nyfiken på! Kunde ju vara intressant med en deckare från Spanien, för det tror jag i alla fall aldrig jag läst.

    SvaraRadera