tisdag 25 april 2023

Tisdagstrion v. 17 2023: Änglar och demoner

Ugglan& Boken: Tisdagstrion v. 17: Änglar och demoner 

1. En usædvanlig samling engle av Margaret Barker köpte jag för väldigt många år sedan för att den är så vacker och har ett fantastiskt bildmaterial. Här behandlas änglar i judisk och kristen tradition; fallna änglar, skyddsänglar, änglar som bär bud. När jag var liten fick jag en skyddsängeltavla som fortfarande hänger med. Två barn befinner sig vid kanten av ett bråddjup. Pojken jagar en fjäril och flickan plockar blommor till synes helt ovetande om faran. Bakom dem står en vacker ängel med utbredda vingar färdig att rycka in.

2. Den prostituerade flickan, Sonja, i Brott och straff av Fjodor Dostojevskij är så nära en mänsklig ängel en kan komma. Hon är så mild och god och räddar studenten Raskolnikov som mördat en gammal pantlånerska. Hon får honom att ta sitt straff och rädda sin själ. Owe Wikström, professor i religionspsykologi, har skrivit boken Sonjas godhet. Han ser Sonja som en sinne bild för det goda i människan.

3. Ingmar Bergman kallade ibland demonregissör. Samtidigt kämpade han med sina egna "dämoner"; fiaskodämonen, raseridämonen, katastrofdämonen, rädsledämonen, pedanteridämonen och lättjans dämon var några av dem. Sonen, Daniel Bergman, har skrivit en bok om hur det var att växa upp med två karriärinriktade föräldrar. Hjärtat är titeln på den boken. Dottern, Anna Bergman, har skrivit boken Jag och min skugga om sitt komplicerade förhållande till fadern.

18 kommentarer:

  1. Det var inga böcker som synts på bloggar och tyvärr inget jag läst, men bok 2 låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Owe Wikströms böcker är alltid intressanta

      Radera
  2. Kände inte till dessa. Inte ens "spinoffen" på Brott och straff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingmar Bergmans barns böcker väckte inte så stor uppståndelse. Owe Wikström har det varit tyst om några år

      Radera
  3. Ack, om jag orkade skulle jag vilja läsa Brott och straff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs ett antal sidor om dagen. så som jag läser Proust nu

      Radera
  4. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  5. jag var 16 år när jag läste Dostojevskij och blev så tagen av Sonja

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var betydligt äldre när jag läste Brott och straff. Sonja berör de flesta

      Radera
  6. Jag tyckte mycket om Hjärtat. Jag blir mycket sugen på att läsa Sonjas godhet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag gillade också Hjärtat. Owe Wikströms tankegångar gillar jag också. hasn är så beläst. och han gillar Bach

      Radera
  7. Ängelboken ser så fin ut. Jag har inte läst någon av böckerna, men däremot Linn Ullmans De oroliga som handlar om hennes barndom och där Ingmar Berman tar stor plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, änglaboken är vacker. Ingmar Bergman tog väl alltid plats

      Radera
  8. Hjärtat låter intressant. Jag har inte läst någon av böckerna skrivna av Bergmans barn, men de lockar.

    SvaraRadera
  9. Sån skyddsängelstavla du nämner kommer jag ihåg som barn, den hade två barn som gick över en bro, tror det var min syster som hade den på sitt rum, om jag inte minns fel.

    SvaraRadera