tisdag 18 april 2023

Tisdagstrion v. 16 2023: Resor


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 16: Resor


1. En färd i det inre av landet av Matsuo Basho, vilket är hans mest berömda verk, Oku no Hosomichi,  奥の細道.  Den handlar om en vandring genom Japan som Basho gjorde tillsammans med vännen Sora 1689. Basho räknas som haikuns fader.

2. Haren med bärnstensögon av Edmund de Waal skildrar författarens släkt och 264 netsuker, små snidade elfenbens- eller buxbomsfigurer. Historien börjar och slutar i Tokyo. Charles Ephrussi var en ivrig konstsamlare och när japansk estetik var högsta mode bland impressionister och författare i Paris köpte han en samling netsuker och placerade dem i ett vitrinskåp. En av dem var en hare med bärnstensögon. En följer dessa små figurers öden och äventyr över världen, tätt förknippade med sina ägares.
3. Kupé nr 6 av Rosa Liksom berättar om en resa på Transsibiriska järnvägen från Moskva till Ulan Bator i mitten av 80 - talet, en tid innan kärnkraftsolyckan i Tjernobyl och Sovjetstatens sammanbrott. Två mycket olika människor kommer att dela kupé under den mer än månadslånga resan. Mannen är i fyrtiofemårsåldern och reser till ett arbete i byggbranschen. Flickan är en ung studerande som flyr ett märkligt   triangeldrama.

16 kommentarer:

  1. Intressant trio, läste alldeles nyss Kupé nr 6 av Rosa Liksom, träffade henne för någon månad sedan, och hade velat ställa några frågor...

    SvaraRadera
  2. Kupé nr. 6 står på min läslista sedan länge. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  3. Kupe nr 6 har jag kollat på och är sugen på

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs den och se filmen! det borde kunna vara en jättefin film

      Radera
  4. Jag tyckte mycket om Kupé nr 6. En färd i det inre landet verkar intressant. Jag har ännu inte läst Haren med bärnstensögon - tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tre är intressanta på sitt sätt - inte minst den m haren

      Radera
  5. Kupé nr 6 låter som en intressant bok, men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt intressnt. tala om att resa i fåtöljen

      Radera
  6. Tack för intressanta tips. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. rekommenderar på det bestämdaste alla tre!

      Radera
  7. Haren med bärnstensögon och kupé nr sex har jag läst. Bra böcker båda två. Den japanska boken verkar intressant. Undrar just om den är svårläst.

    SvaraRadera
  8. Liksom är jag ju nyfiken på. Haren borde man kanske läsa?

    SvaraRadera
  9. Rosa Liksom vill jag gärna läsa. Hon har väl kommit med något nytt alldeles nyligen också, har jag för mig.

    SvaraRadera