tisdag 17 maj 2022

Tisdagstrion v. 20 2022: böcker med parallella berättelser/flera tidsplan


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 20: böcker med parallella berättelser/flera tidsplan

1. Blodsbunden av Augustin Erba. Om en uppväxt i Fisksätra i en dysfunktionell familj och om rädslan att bli förälder i vuxen ålder. Amadeus, äldste sonen, berättar. Han får tidigt ta ansvar för sina syskon. I Franska skolan blir han utsatt för mobbning men läser Om krigskonsten av Sun Zi och inväntar sitt tillfälle.

2.  Det goda inom dig av Linda Olsson. Redan som mycket liten flicka lärde sig Marianne/Marion att stänga till om sina känslor. En liten vanvårdad maoripojke, Mika i Nya Zeeland, med lätt autistiska drag blir den som lossar på Marions känslomässiga knutar. Två parallella berättelser varvas med varandra. Två barndomar i skilda länder vid skilda tider och under mycket olika förhållanden skalas av lager för lager samtidigt som den nu 51- åriga Marions vuxenliv avslöjas bit för bit. 

3. New Forest av Josephine Klougart. Nära nog 700 s. ren njutning. Ett fantastiskt, poetiskt språk, fina metaforer, många aforistiska formuleringar och så mycken igenkänning. Läsaren möter en flicka, en medelålders ogift och barnlös författare som reser omkring mycket och tar ett utdraget och vankelmodigt avsked av sin pojkvän. Den tredje huvudkaraktären är den gamla kvinnan som motvilligt skiljs från sin man genom döden. Tre olika tidsplan och skeenden glider ut och in i varandra. Är det en och samma kvinna det rör sig om?

24 kommentarer:

  1. Tänker att jag borde läsa Erba men det blir inte av. LindaO har jag läst, men inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det bästa han skrivit, tror jag. har läst några av Linda Olssons

      Radera
  2. New Forest har jag kikat på några gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt fin vid rätt tillfälle

      Radera
  3. Snöstorm läste jag av Erba, Klougart lånade jag på biblioteket, blev inte läst då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snöstorm tyckte jag inte alls var så bra som Blodsband. Klougart måste läsas vid rätt tillfälle

      Radera
  4. De två första vet jag att jag har sett en hel del i mitt flöde, men jag har inte läst dem.

    SvaraRadera
  5. Tack för spännande tips. Jag har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  6. Linda Olsson är en av mina favoritförfattare!

    SvaraRadera
  7. Har läst andra böcker av Linda Olsson. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Det goda inom dig låter som en intressant bok. Jag har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst några stycken. LO är lite ojämn

      Radera
  9. Har inte hört om någon av dessa men alla 3 låter riktigt bra och skulle vilja läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är verkligen bra var och en på sitt sätt

      Radera
  10. Just det, Josephine Klougart! Vet inte hur många gånger jag kan konstatera att jag borde läsa nåt mer av henne. Snart så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar henne. hon är inte alldeles enkel, men varför skulle hon vara det?

      Radera
  11. Linda Olssons bok har jag läst, tack för övriga tips!

    SvaraRadera