lördag 21 maj 2022

Veckans mening v. 20 2022

MIN

Robert på bokbloggen Mina skrivna ord har en läsutmaning som han kallar Veckans mening. Vi delar med oss av en mening ur vår läsning som av någon anledning fått oss att stanna upp. Min mening kommer från sidan 13 i Eurotrash av Christian Kracht.

"Man måste bara lämna henne i fred med sitt älskade Fenobarbital, lådorna med uselt Fendant - vitvinsflaskan med skruvkork för sju francs och femtio centimes - och den varje vecka av - och sedan återbeställda prenumerationen på Neue Zürcher Zeitung och de medelmåttiga expressionistiska målningarna som hennes man, min far, hade skänkt henne i äktenskapet, medan han naturligtvid själv behållit bilderna av Nolde, Munch och Kirchner, som han samlat ihop i DDR med Lothar- Günther Buchheim, hoprullade under sängen på sitt château vid Genèvesjön, där han hade bott efter skilsmässan från min mor."
 

4 kommentarer:

  1. hurra för Systembolaget, sällan dåligt vin, storköpare

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha! ja, det är bra med Systembolaget. braatt de beställer hem det en vill ha och som de inte har

      Radera
  2. När utspelar sig romanen? Franc och centimes!

    SvaraRadera
  3. ganska nutida. Schweiz har väl franc och centimes?

    SvaraRadera