söndag 27 september 2020

En smakebit på söndag

"Har du sett att någon flyttat in uppe på tunet?" - "Kan det verkligen stämma? - "En kvinna, med nätt figur. Igår när jag kom hem satt hon på trappen." - "Nej,  du måste ha fel. Inte kan någon bo där." Jag går fram till fönstret och kastar en blick uppåt krönet. Ännu ligger förnan kvar på marken. bara några få gröna grässtrån sticker upp här och var,grässtrån sticker upp här och var. På radion har de varnat för att vintern ska komma tidigt i år. På håll ser stugan skev ut, ett dockhus med sluttande väggar och eternitplattor som går att lyfta bort.Ibland har jag stannat till vid gaveln, men lika fort skyndat därifrån. Det är något med mörkret därinne."

Från sidan 9 i Ett halvt andetag av Anna Agrell. Utgiven på Historiska Media  


Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.
 

Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

29 kommentarer:

  1. Känner inte till den här boken. Mörka, övergivna och fallfärdiga gamla hus är läskiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, eller inte. en kan ibland se potentialen

      Radera
  2. tack för smakbiten, spännande med öde hus

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan tycka det. en kan fundera på vilka liv som utspelas i dem och så kan en se vad det kunde bli av dem

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Den var verkligen målande.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten, låter inte som min typ av bok.

    SvaraRadera
  5. Den där smakbiten gjorde mig nyfiken.

    (Är det min dator som spelar mig ett spratt, eller var det inte väldigt många blankrader i inlägget. Jag frågar inte för att göra mig märkvärdig, utan därför att jag svär en del över Blogger när jag ska göra mina inlägg.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag instämmer helt i dina klagomål angående Blogger, Robert. jag får inte bort blankraderna. jag har mig veterligen inte gjort något som jag inte brukar göra. jag ska fortsätta att laborera

      Radera
  6. Ny bok för mig. Tack för smakbiten!

    Ps. Hade lite svårt att hitta kommentarsfältet. kanske problem med blogger som jag hört många säga att det är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, du har alldeles rätt. jag får inte bort alla blankraderna. jag har inte gjort något speciellt. och det måste vara nya blogger

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Kände inte till boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, den är ny och jag tror att det är en debutant

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Känner igen boken.

    SvaraRadera
  9. Låter som en bok som kan passa mig. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  10. Denna är jag riktigt sugen på! Försökte få in den som cirkelbok i en av mina grupper för nästa månad men någon annan vann omröstningen ;) Ska läsa snart, ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kan kanske få in den en annan månad? och annars kan du ju äsa den ändå

      Radera
  11. Den här var ny för mig. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  12. Mrs Calloway, du ska inte använda ENTER... (sånt sköts automatiskt när du skriver). Längst upp till vänster ska du välja HTML-vy (istället för Vyn Skriva) och ta bort


    och lägg mig i din blogg-lista

    SvaraRadera
  13. ta bort... r som försvinner när jag skriver det

    SvaraRadera
  14. br betyder "ny rad", ta bort dem:
    http://pswebb.se/html-grunder.php

    SvaraRadera
  15. skönt att det ordnat sig! 😀
    (var sparsam med ENTER och håll katten borta från tangentbordet 🐈

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha! just nu är vi kattlösa. men jag tror att sonen har planer. tack än en gång för hjälpen!

      Radera