söndag 6 september 2020

En smakebit på söndag

"Farmor säger ofta:"Oro ger små saker långa skuggor." Men tänk om det var en stor sak. Skuggan som faller över mig är mörk och ohygglig, nästan levande. Jag är uppe före soluppgången för att hjälpa Okaasan, mor, med frukosten som består av vitt ris, grillad fisk och misosoppa, men jag är inte hungrig. Min mage är för full av oro. Jag är nästan arton år och imorgon börjar min omiai, mötet för mitt arrangerade äktenskap. Fast numera, när amerikanska ideal förklarat krig mot den här urgamla traditionen, är det bara själva presentationen som är arrangerad. Att ha möjlighet att få välja och få tillåtelse att göra det är givetvis två helt skilda saker. Det är det som är min utmaning. En av alla jag står inför. "Snart, Naoko, ska du få träffa Satoshi och säkra våra framtida intäkter", säger Taro (Oniisan, äldste bror) belåtet.  - "Ett ödesbestämt parti", tillägger farmor när hon kommer inhasande bakom dem. Hennes tunna läppar dras till ett leende med stängd mun, så att de slappa kinderna blir runda. Räknas inte kärlek? Jag ställer en kopp te framför farmor och häller omsorgsfullt upp te åt henne. "Men alla har gått med på att först träffa min utvalde. Jag besvarar hennes leende med slutna läppar. Ett äktenskap med Satoshi är min familjs bestämda förslag . Ett äktenskap med Hajime är min djupaste förhoppning."

Från sidorna 17 och 18 i Kvinnan i den vita kimonon av Ana Johns

Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Idag är det  Vidar, Astrid Tereses man, som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

29 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  2. Vitt ris, grillad fisk och misosoppa till frukost... Och där trodde jag att det inte kunde bli värre, men det blev det. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar inte heller den här frukosten, men jag har fått den flera gånger. och jag tror att japanernas mathållning är mycket nyttig

      Radera
  3. god frukost, tack för smakbiten, gillar läsa japanskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. då ska du läsa denna! tror att frukosten är en bra början på dagen även om jag inte är så förtjust i den

      Radera
  4. Låter riktigt intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen mycket intressant. en riktig bladvändare

      Radera
  5. Tack för smakebiten. Jag är inte förtjust i Misosoppa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. misosoppa tycker jag om. och den är ju väldigt viktig i det japanska köket

      Radera
  6. Inte lätt att leva i en kulturell brytningstid. Jag har förstått att det är svårigheter inom många familjer från Mellanöstern som kommit till Sverige. Ska barnen få ha samma frihet som sina svenska kamrater eller är det familjen och traditionen som ska få styra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej det är inte lätt när kulturer bryts mot varandra. då krävs det mycket av båda sidor

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Intressant med japanska boktips, som sagt tror jag aldrig jag läst något japanskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har du mycket intressant kvar. jag läser gärna och ofta japanskt

      Radera
  8. Läst någon bok om Japan. Den här kände jag dock inte till, verkar intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den här boken är alldeles nyutkommen. en riktig bladvändare

      Radera
  9. Den vill jag läsa! De böcker jag läst som handlar om Asien, speciellt Japan, har varit fascinerande. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. det ska du göra! den är verkligen spännande. blir inte riktigt klok på om författaren bott i Japan eller hur det är

      Radera
  10. För mig ny bok och författare. Spännande tema och också rätt aktuellt får man ju lov att säga. Den här blev jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ny bok och författare för mig också. men jag har läst ihärdigt och är snart klar med boken

      Radera
  11. Den boken blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Åh det där verkar vara en intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte sett slutet riktigt än, men den är intressant så här långt

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Den vill jag läsa.

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! låter intressant.

    SvaraRadera
  15. Nu blev jag intresserad! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera