måndag 6 april 2020

Utmaning: Authors & Characters: Gabriella

Lyran: Dagens namn v. 15 är Gabriella

Gabriella Håkansson, Aldermanns arvinge, första delen i en planerad trilogi. Andra delen heter Kättarnas tempel. Tredje delen, Nya Londinium har ännu inte kommit ut. Miljön är London och tiden 1800 - talet. Gabriella Håkansson är författare och kritiker och skriver bl. a. i Sydsvenskan. Hon bor i Malmö.
 
I Den drunknade av Therese Bohman finns en charmerande man som heter Gabriel. Detta är författarens debut. Den drunknade är  en vacker och konstnärlig roman om två systrar och en man under en kvav sommar i Skåne. Det som sker händer under ytan; det outsagda hänger tungt i luften.
Marina kommer för att hälsa på sin syster Stella som är gift med Gabriel. Marina anar att något inte står riktigt rätt till, men eftersom systrarna inte står varandra tillräckligt nära faller det sig inte naturligt för Marina att fråga.

12 kommentarer:

  1. Svårt, tänk att vi lyckades tänka på samma författare!

    SvaraRadera
  2. ja, men inte samma bok. lite svårare med karaktären, tyckte jag

    SvaraRadera
  3. Okända för mig. Att det som sker händer under ytan i Bohmans bok kan jag förstå med tanke på titeln, men det kanske inte var så du menade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, faktiskt inte. men det gör ingenting

      Radera
  4. Åh, inte läst Therese Bohmans första, men har uppskattat hennes senare. Har bara läst Gabriella Håkanssons recensioner och essäer i Sydvenskan. Ska kanske prova en roman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var förtjust i den. en kunde associera på många olika håll

      Radera
  5. Den drunknade har jag läst, den var bra. GH har jag oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst var Den drunknande bra. Aldermanns arvinge var fascinerande, tyckte jag

      Radera
  6. Kände inte till någon av dem, men låter intressanta båda två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket olika, men de är intressanta var och en på sitt sätt

      Radera
  7. Dessa kände jag heller inte till, får många nya bekantskaper genom denna utmaning. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är kul med ständigt nya utmaningar

      Radera