söndag 19 april 2020

En smakebit på søndag

"Hulda Hermansdóttir slog upp ögonen. Den här satans dåsigheten som förföljde henne vägrade släppa taget. Helst hade hon velat sova hela dagen, till och med här på den hårda och obekväma skrivbordsstolen. Som väl var hade hon eget kontor hos kriminalpolisen och kunde stänga om sig och ömsom stirra ut i tomma intet, ömsom blunda. Pappershögarna bara växte framför henne och hon hade inte på allvar tagit itu med ett enda fall på de två veckor som gått sedan hon kom tillbaka från ledigheten. Hennes beteende hade naturligtvis inte undgått Snorri, hennes chef, i alla fall inte helt och hållet, men han hade taktkänsla nog att visa henne förståelse och omtanke. Och hon hade faktiskt varit tvungen att gå tillbaka till jobbet, klarade inte av att tillbringa mer tid instängd hemma med Jón."
Från sidan 9 i Dimma av Ragnar Jónasson.
En smakebit på søndag betyder att vi delar med oss utav det vi just läser, utan spoilers, förstås. Den här veckan är det astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

32 kommentarer:

  1. Läst denna. Tyckte om! Tack för smakbiten, ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade de två tidigare och ser mycket fram emot denna

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Läst denna, men tyckte inte lika mycket om den som tidigare i samma serie.

    SvaraRadera
  3. Borde läsa denna också, har ju gillat de tidigare två.

    SvaraRadera
  4. denna ska jag hämta på biblioteket, vill ju inte missa tredje delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det går ju inte. jag är mycket förtjust i Helga Hermansdóttir

      Radera
  5. En ukjent bok for meg dette. Coveret var jo kjempefint, og smakebiten interresant, så jeg må notere meg tittelen. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det. men det finns två böcker före denna, Mörkret och Ön

      Radera
  6. Jeg er veldig glad i islandsk litteratur. Men denne forfatteren har jeg ikke hørt om før. Han har skrevet en hel serie som er oversatt til engelsk. Dette er visst den første i en ny serie, og den først som er gitt ut på norsk. Den vil jeg lese!
    Takk for tips og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den första boken som kom på svenska var Mörkret. den andra Ön och så är Dimma den tredje

      Radera
  7. Den här tyckte jag väldigt mycket om!

    SvaraRadera
  8. Alla dessa smakbitar från isländska böcker gör mig nyfiken. De lockar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Har läst de två första, tyckte mer om den andra. Så kanske den här är ett strå vassare? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan vi hoppas! jag ska snart ta itu med den

      Radera
  10. Har läst de två första böckerna i serien och skall snart läsa denna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också läst de två första och är nu mycket spänd på denna

      Radera
  11. Gillar isländska berättare, har inte läst denna dock. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ragnar Jonasson är en intressant författare. och Hulda Hermansdóttir gillar jag också

      Radera
  12. Tack för smakebiten, den vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs då de två första först, Mörkret och Ön

      Radera
  13. Har läst de två tidigare och vill lsäa denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är tre böcker med Hulda Hermansdóttir som protagonist

      Radera
  15. Var alltför länge sedan jag läste något isländskt nu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo. Mörkret och Ön kommer först. Dimma är nr 3

      Radera
  16. Den här serien funderade jag på att läsa, men det har inte blivit av än i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men jag tycker att den här serien är lite annorlund

      Radera