tisdag 21 april 2020

Tisdagstrion v. 17: Favoriter från de tre författare jag äger flest böcker av

Ugglans&Bokens Tisdagstrio:  Favoriter från de tre författare jag äger flest böcker av.

1. Den engelske författaren Thomas Hardy (1840 - 1928) har länge varit en favorit och jag har till och med rest i hans fiktiva Wessex, vilket är ungefär detsamma som Dorset. Han är kanske mest känd för Tess av d´Urberville, men min favoritroman är The Return of the Native eller som den också kallas The Heath. Huvudperson är egentligen den ödsliga Egdon Heath. Thomas Hardy var tidigt medveten om kvinnornas situation i samhället; han beskriver seder och bruk och han är mycket intresserad av musik. Han skriver både romaner, poesi och dramatik. Jag har 38 böcker av TH + CD + Böcker om honom.
2. Kerstin Ekman är en stor favorit. Hennes fantastiska berättarkonst parad med det stilistiska mästerskapet är svårslaget. Jag gillade Katrineholmsserien väldigt mycket. En stad av ljus upplevde jag som helt magisk; inspirerad av Carl Jung. Men den titel av henne som fascinerat mig allra mest är Herrarna i skogen. En berättelse i sju essäer med titlar som Den lövgröna skogen, Gran, Dödens trädgård, Katastroferna, Stigens slut. 14 titlar.                                                              3. Robert Goddard har jag 16 titlar av. Han skriver spänningslitteratur och är en mästare på förvecklingar. Just när en tror sig ha läget under kontroll gör författare en liten, liten fnurra på intrigtråden och så är det bara att börja tänka igen. Och tänka nytt. Hans romaner utspelar sig både i historisk miljö och i samtiden. Han är engelsman och har arbetat som journalist och lärare. Han debuterade 1988 med Past caring (Illdåd på spåren). Så säger New York Times på baksidan av boken: "Combines the expert suspense manipulation skills of a Daphne du Maurier romance with those of a John le Carré thriller". Det är en bra beskrivning. Läs mer om honom HÄR!

25 kommentarer:

  1. härlig bokhylla, Hardy finns i min bokhylla också.

    SvaraRadera
  2. Sedan 1999 finns det ju faktiskt en greve av Wessex!

    SvaraRadera
  3. Kerstin Ekman har jag läst lite :)

    SvaraRadera
  4. jag har läst det mesta, men jag saknar någon titel

    SvaraRadera
  5. Kerstin Ekman är den enda jag läst och det var Mörker och blåbärsris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är väl en av hennes tidiga deckare. tror att jag har den i hyllan

      Radera
  6. Ekman är den enda jag läst något av. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det är konstigt att Goddard inte är mera läst och känd

      Radera
  7. Ekman har jag läst men inte de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. antagligen skulle du gilla Goddard. väldigt spännande

      Radera
  8. Jag tycker väldigt mycket om Kerstin Ekman men har ändå inte läst så många. Ibland är det bra att bli påmind!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyvärr har ju dygnet ett mycket begränsat antal timmar. en hinner ju inte läsa så mycket som en skulle vilja

      Radera
  9. Jag har bara läst böcker av Kerstin Ekman. Tack för tips om de anra två.

    SvaraRadera
  10. Thomas Hardy har jag inte läst något av och inte heller av Goddard. Tack för bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de förtjänar lite uppmärksamhet båda två, faktiskt

      Radera
  11. Kerstin Ekman är den enda jag har läst i din trio. Två böcker har det blivit och jag gillade inte någon av dem. Får se om hon får en tredje chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, varför skulle hon få det? det finns ju såååå mycket annat!

      Radera
  12. Herrarna i skogen vill jag läsa! Goddard hade jag aldrig ens hört talas om, så tack för tips! Hardy har jag läst, men inte The Return of the Native.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är helt underbar. jag köpte den. Goddard är fängslande, spännande och välskriven underhållning

      Radera
  13. Kerstin Ekman är väl värd att lyfta fram!

    SvaraRadera
  14. Kerstin Ekman har jag läst några böcker av, och Herrarna i skogen vill jag läsa, tack för påminnelsen! :)

    SvaraRadera