lördag 25 april 2020

En smakebit på søndag

"Innan jag lämnade landet åt jag lunch på en klubb inne i London, inviterad av en miljardär som man försäkrat mig höll på sina liberala principer. Han satt i sin uppknäppta skjorta och pratade om den nya programvara han utvecklade för att hjälpa organisationer att identifiera vilka i personalen som mest sannolikt skulle bestjäla och förråda dem framöver. Tanken var att vi skulle diskutera ett litterärt magasin som han funderade på att lansera: dessvärre var jag tvungen att bryta upp innan vi hann komma till saken. Han insisterade på att stå för en taxi till flygplatsen, vilket kom väl till pass eftersom jag var sent ute och min resväska var tung. Miljardären hade först och främst velat ge mig ett sammandrag av sitt liv, som fått en ogynnsam start och till slut nått så långt - tydligen - att han kunde sitta som en avspänd och förmögen man mitt emot mig här vid bordet i dag. Jag undrade om det egentligen var så att det han nu ville var att bli skribent, med det litterära magasinet som en språngbräda." 

Från sidan 7 i Konturer av Rachel Cusk.

En smakebit på søndag är en läsutmaning där vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Inga spoilers, förstås. Idag är det Mari på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten som håller i trådarna.
Fler smakebitar HÄR

36 kommentarer:

  1. Tack för smakbit. Hört mycket om denna. Spännande författare som jag är nyfiken på. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hon är spännande. jag ser fram emot läsningen

      Radera
  2. Den kände jag inte till, men blev lite nyfiken och var tvungen att kolla upp den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon har fått väldigt fina recensioner. och jag gillar det lilla jag läst hittills

      Radera
  3. Jeg har skrevet Rachel Cusk på leselisten, først og fremst Omriss, Transitt og Kudos. Det er så mange som snakker veldig positivt om de bøkene. Jeg leser endel ebøker nå når biblioteket er stengt, men jeg liker best å lese på papir, så jeg sparer dem til biblioteket åpner igjen :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör du rätt i. tror att den här trilogin ska läsas i svartskrift

      Radera
  4. Den kände jag inte till. Är det tre böcker i en?

    Det är alltför sällan man blir inviterad till en privat klubb av en miljardär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, alla delarna i en pocketbok med bra stil. visst är det konstigt det där med miljardären och klubben?

      Radera
  5. Tack för smakbiten, känner inte ens till författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är ganska omskriven annars. men en kan inte ta in allt

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Obehaglig idé det där med att använda ett program för sånt...

    SvaraRadera
  7. Detta låter som en bok jag skulle gilla och finna intressant. dock när jag kollar mitt bokregister så har jag börjat läsa den...men inte läst klart! Minns alls inte varför! Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. har för mig att gjort samma sak. men så känns det inte nu

      Radera
  8. De där är jag verkligen sugen på att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var riktigt bra att de kom i en volym alla tre. stilen är bra

      Radera
  9. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Spennende smakebit. Denne boken har jeg ikke hørt om før, så den må jeg sjekke ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. fint att ha alla tre delarna i en volym. Cusk har ju fått så fin kritik

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Kände inte till boken.

    SvaraRadera
  12. De här är omskrivna, poppis på bibblan, inte riktigt känt för att läsa tidigare, men smakbiten väcker nyfikenhet så blir kanske att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu när hela serien finns i en volym kände jag mig lite lockad.

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Jag kände inte till den sen innan.

    SvaraRadera
  14. Jag har inte läst något av författaren men har Transit oläst i hyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. författaren verkar väldigt intressant.
      jag läser vidare

      Radera
  15. Den här trilogin är jag väldigt nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. bra att alla delar finns i en volym. stilen är inte svårläst heller

      Radera
  16. Tack för smakbiten, jag har inte läst.

    SvaraRadera
  17. Gleder meg til å ta fatt på min første Cusk.

    SvaraRadera