fredag 19 oktober 2018

Veckoutmaning: Hur skriver ni till varandra?

Anna på Kulturkollo (det är hennes bild också)
 
"Veckans utmaning blir en snabbenkät om hur man föredrar att kommunicera  – välj bland alternativen och motivera gärna ditt val. Svara i egen blogg, på FB Instagram eller i kommentarsfältet. Tagga gärna dina svar med #kulturkollo så att vi hittar till varandras svar.
Vad föredrar du och varför? Här kommer fem snabba":
Jag skulle vilja påstå att mina svar egentligen inte är vad jag skulle vilja att de var.  Förr i tiden hade jag en omfattande korrespondens med brevvänner utomlands och hemmavid. Jag har brev kvar från morfar, farfar och farmor. Och när jag flyttat hemifrån skrev syskonen till varandra. Nu är det endast mina små barnbarn jag skriver "riktiga brev till".

lapp på köksbordet – SMS/WhatsApp/annat
lapp på toalettdörren
 
handskrivet brev – epost/annat
epost, dessvärre. vad ska eftervärlden tänka?
 
vykort – SMS/FB/messenger/Instagram/SnapChat/annat
vykort, ibland. resebrev per email, FB
 
telefonsamtal – SMS/messenger/ annat
telefonsamtal om någon svarar. annars blir det SMS
 
inbjudningskort på papper – digital inbjudan
jag önskar att jag kunde säga inbjudningskort på papper, men det blir nog i själva verket digital inbjudan
 
Vi skriver mer till varandra än någonsin förr – hoppas nu du vill vara med och berätta om hur du helst kommunicerar!

9 kommentarer:

  1. Lapp på toadörren var lite annorlunda! Hos mig är det faktiskt lapp på köksbordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. där vet jag att lappen är synlig utan att någon behöver passera köket

      Radera
  2. ibland små lappar på köksbordet på tallriken - när jag är på någon tillställning på biblioteket (mest för att maken inte ska äta upp min lunch!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, är han så glupsk! räcker det inte med hans egen?

      Radera
  3. Ja, det är det där med att e-posten försvinner som är lite sorgligt. Man sparar ju inte de breven i en ask precis. Jag försöker att skriva riktiga brev och vykort till de små barn som jag känner och så blir det julkort. Annars är jag heldigital numer och vad blir det att spara? När min man dog hade han massor av SMS i sin telefon som skulle tömmas och då fotade jag av dem och sparade som bilder så att det skulle finnas kvar men det är ju omständligt och troligen tittar man jul aldrig på dem igen. Inte samma sak som förr, helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har hela kassar och lådor med handskrivna brev i källaren. och då har jag faktiskt gallrat. jag tänker på framtida forskning. brev kan ju vara rena guldgruvorna

      Radera
  4. Vad trevligt att du skriver brev till barnbarnen ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är kul. den stora kan läsa om jag skriver med blockbokstäver och den lille är på god väg

      Radera