tisdag 2 oktober 2018

Veckans topplista v. 40 - Kina

Johannas deckarhörna:
"Idag handlar veckans topplista om Kina – böcker som utspelar sig där eller kinesiska författare. En ganska klurig uppgift, böcker om Kina finns – men inte i överflöd. Här kommer min lista med kinesisk koppling."

1.  Spelerskan av Shan Sa.
Boken handlar om brädspelet Go, kinesisk - japanska kriget på ockuperad mark i Manchuriet, samt kärleken mellan en ung japansk officer och den lilla kinesiska flickan som är en mästare på Go. Att spela Go på De tusen vindarnas torg är deras möjlighet att träffas.
2. De hemlösa  av YiYun Li
Året är 1979, några år efter kulturrevolutionen i Kina. Man förbereder sig för en offentlig avrättning av en ung kontrarevolutionär kvinna, Gu Shan, dotter till läraren Gu och hans hustru. Ingen utav dem förstår sig på sin våldsamma dotter och hennes verksamhet.De skäms över henne. Särskilt fadern. Alla skolor och arbetsenheter är utkommenderade till fördömelseceremonin.

3. Kejsarinnan Orkidé. Kinas sista kejsarinna av Anchee Min 
Det bär utför med Qingdynastin. Hovet är förvandlat till en isolerad och otäck plats. Hit kommer den vackra, fattiga Orkidé för att bli en av kejsarens konkubiner. Hon utvecklar en sällsynt överlevnadsförmåga och lyckas dessutom föda kejsaren en son. 

4. Snöblomma och den hemliga solfjädern av Lisa See
Den här boken är det länge sedan jag läste, men jag minns att den var väldigt bra. Och hemsk. Aldrig förut har jag läst en så utförlig beskrivning av hur det går till när flickor får sina fötter snörda. Vilket lidande! Och detta bara för att behaga en man. Giftermål var viktigt. Och det skulle helst inte vara med vilken bondtölp som helst.


5. Tårarnas bärstol. En kinesisk kvinna berättar om sitt liv av  Ching-li Chow. Den här boken läste jag också långt före bloggtiden. Det är en fascinerande självbiografi, som jag nu känner att jag skulle vilja läsa som.

19 kommentarer:

  1. Jättefin topplista! Har läst 3 och 5.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är Tårarnas bärstol bra? jag tror att jag läste den flera gånger

      Radera
  2. spelet Go är riktigt trevligt, men inte alls lätt

    SvaraRadera
  3. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  4. Obekanta böcker för mig, tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Flera titlar här som jag är intresserad av. Kanske har jag läst snöblomman? I alla fall har jag läst en bok där snörning av fötterna beskrivs och hur ont det gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är säkert Snöblomma då. en kommer verkligen ihåg det

      Radera
  6. Spännande titlar, inte läst någon men blir nyfiken på flera, tack för tips!

    SvaraRadera
  7. 'Tårarnas bärstol' både låter och ser vädigt bekant (ut). Kan jag ha läst den för länge sedan tro? Och nu börjar jag undra om jag inte har läst 'Kejsarinnan Orkidé' också. Jag har sett den listad i flera bloggar, men inte reagerat förrän nu. Ack ja, åren går och det är sannerligen inte lätt att hålla i minnet vad man läste för 30 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den här första utgåvan var finast och den kommer en ihåg. nej, det blir mycket att komma ihåg under trettio år

      Radera
  8. det där med snöra fötter betydde också att en är rik och inte behöver gå

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte nödvändigtvis. det kunde betyda att en var fattig och tänkte bli rik

      Radera
  9. Anchee Min har jag läst en biografisk bok av

    SvaraRadera