söndag 21 oktober 2018

En smakebit på søndag

Den här veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger som handhar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers ska det vara, förstås!
"Framför mig på stigen dyker plötsligt en man upp bakom ett klippblock. Vi befinner oss, han och jag, på den bortre stranden av en liten mörk tjärn som ligger gömd i bergets skålformade topp. Himlen är mjölkaktigt blåvit ovanför oss, det finns ingen växtlighet så här högt upp, så det är bara jag och han, stenarna och det stilla svarta vattnet. Han står gränsle över stigen med en kängklädd fot på vardera sidan och han ler. Jag inser flera saker. Att jag gick förbi honom tidigare, längre ner i dalgången. Vi hälsade på varandra vänligt, men flyktigt, som man gör när man är ute och promenerar på landet. Att det på den här ensliga delen av stigen inte finns någon inom hörhåll om jag skulle ropa. Att han väntat på mig; han har planerat alltihop, noga, in i minsta detalj och jag har gått rätt i fällan. Allt det förstår jag på ett ögonblick."
Från sidan 15 i Jag är, jag är, jag är. - Ett hjärtslag från döden av Maggie O´Farrell. Fler smakebitar HÄR.

30 kommentarer:

  1. boken väntar i högen, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Maggie O´Farrell har jag inte läst något av, men hennes Sommaren utan regn står i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommaren utan regn minns jag som mycket bra

      Radera
  3. Nej fy så obehagligt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Har gillat annat jag läst av henne men den här har jag inte läst ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag köpte den för det var sån kö på biblioteket

      Radera
  5. Har hört mycket om författaren, men inte läst något av henne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Hu, så otäckt! Bara Alice har jag läst av författaren men det var så länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var otäckt. är inte säker på att jag läst Bara Alice

      Radera
  7. Ruggig smakbit, tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den skräms ordentligt. det kryper i en

      Radera
  8. Den här boken ligger på min läslista, tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Hu, lät otäckt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Otäckt. Lite nyfiken på den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Läskig smakbit! Nu blev jag nyfiken på boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs den! den verkar bra. har kommit en bit in i den

      Radera
  12. Mjölkaktigt blåvit? Det måtte vara skummjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är säkert det författaren egentligen menar

      Radera
  13. Har inte läst något av den författaren tror jag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Har inte läst henne ännu men kanske borde?

    SvaraRadera