söndag 22 juli 2018

En smakebit på søndag

Albert Bonniers förlag

"Hennes man är hemma när som helst. Den här gången kommer han att ta henne på bar gärning. Inte så mycket som en gardinremsa, inte så mycket som en persiennlamell skymmer insynen i 212:an - det klassiska våningshuset i roströd sten där de nygifta makarna Mott bodde förut, fram till för inte så länge sedan, fram till att de inte var gifta längre. Jag träffade aldrig vare sig mr eller mrs Mott, men det händer att jag tittar till dem på nätet: honom på Linkedin, henne på Facebook. Deras bröllopslista på Macy´s finns kvar. Om jag ville skulle jag kunna köpa matsilvret till dem. Som jag sa: inte ens några gardiner. Så 212:an stirrar tomt ut över gatan, rödbrun och naken, och jag stirrar tillbaka, iakttar frun i huset medan hon leder sin byggnadsentreprenör in i gästrummet. Vad är det med den här adressen? Det är hit kärleken kommer för att dö."

Från sidan 11 i Kvinnan i fönstret av A J Finn, Albert Bonniers förlag, i översättning av Klara Lindell.


Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i läsutmaningen  En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit av det vi just läser. Naturligtvis utan spoilers. Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. flera gardiner bland smakbitarna, tack för denna

    SvaraRadera
  2. Den här har jag ju hört en hel del om, så mycket att jag faktiskt var tvungen att ha den :)

    SvaraRadera
  3. Effektfull avslutning på smakbiten. "Det är hit kärleken kommer för att dö."

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  5. Den här har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
  6. Denne boken tenkte jeg at jeg skulle ta med på ferie. Det er en av dem som har ligget her en god stund uten å bli lest.
    Jeg har gitt vekk 12 kasser bøker (vi skal flytte, så jeg måtte) men denne boken gjemte jeg vekk i stabelen med bøker som skal beholdes :-) (Jeg har mange ganger 12 kasser igjen med bøker :-)) Ha en riktig fin sommersøndag!

    SvaraRadera
  7. Den här boken är jag rätt nyfiken på faktiskt.

    SvaraRadera
  8. Hm, spännande. sett den på jobbet och bloggar och är lite nyfiken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Den är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Låter andlöst spännande, måste kollas upp, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  11. Känner inte till denna, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Kom inte den här som film nu? Eller blandar jag ihop det nu igen kanske!

    SvaraRadera
  13. Den har jag tänkt lyssna på genom Storytel. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera