måndag 30 juli 2018

Pocketbokens dag

Idag är det pocketbokens dag. Det brukar sägas att det var Penguin Books som var först med pocketböcker, men det stämmer visst  inte. Läs vidare HÄR! Pocketboken ska ha tillkommit under tidigt 1800-tal, och formatet blev snabbt populärt i Europa och USA. Namnet kommer från engelskans ord för ficka, något som syftar på bokens A5-storlek – ungefär så stort att det får plats i en vanlig ficka! Så praktiskt att alltid kunna ha med sig en pocketbok. Och så härligt att många av klassikerna finns tillgängliga i pocket. Omslagen är ofta fina och hållbarheten har ökat. För det mesta är stilen helt möjlig att läsa men det finns fortfarande undantag. Många tycker att den bundna boken är finare, men jag tycker att innehållet är det viktiga.

3 kommentarer:

  1. fin uppfinning, jag har små fina böcker från 1848:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2015/03/vanity-fair.html

    SvaraRadera
  2. (jord köpte vi inte - hade inte pengar)

    SvaraRadera
  3. Jag har nästan slutat köpa och läsa pocketböcker sedan jag började läsa e-böcker. Smidigt format, men min läsplatta är bättre.

    SvaraRadera