torsdag 22 mars 2018

Olikhetsutmaningen: feg och modig


enligt O:  Idag är en nervös dag för enligt O. Hon ska hålla föredrag och därför blir veckans ordpar feg och modig.

Om jag inte missminner mig så var den elaka katten Måns i Pelle Svanslös av Gösta Knutsson ganska feg när det kom till kritan. Skänk åt den fege en hingst är en roman av Peter Mosskin som jag inte läst, men vars titel jag alltid gillat.

Den korrekte butlern Stevens i Kenzu Ishiguros roman Återstoden av dagen förefaller mig onödigt feg som inte gör slag i saken och friar till miss Kenton.

Kvinnor i strid av Anna Larsdotter formligen bågnar av modiga kvinnor i alla positioner i strid som en man kunde ha. De fick inte alls samma lön eller ens samma erkännande som de manliga soldaterna, men deras mod var väl så stort.

4 kommentarer:

  1. Håller med om Stevens. Blev så trött på honom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var rent otroligt. stackars Emma Thompson!

      Radera