torsdag 23 november 2017

Hett i hyllan

"Den lille Tomasz, precis som Milosz en gång, bor i en gammaldags herrgård någonstans vid gränsen mellan Litauen och Polen, långt borta från det moderna stadslivet från början av 1900 - talet. Issadalen är världen för Tomasz. Världen fylld av sägner och djävlar, sagor och mystik. Men också av trygghet och kärlek, värme och romantik." Från baksidan av boken.
1980 fick Czeslaw Milosz Nobelpriset i litteratur. Samma år köpte jag Issadalen i akt och mening att läsa den omedelbart. Och sen... ja, sen har den stått här. Oläst. 
Monika på bloggen Bokföring enligt Monika: Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan.

7 kommentarer:

  1. Min hyllvärmare var också en Nobelpristagare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag såg det. någon gång ska jag ta mig i kragen, men det blir inte idag

      Radera
  2. Issadalen fick jag av min dåvarande tjeckiska älskare som julklapp 1980, läste den då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var väl en trevlig present!

      Radera
    2. lite tråkig... boken, inte han - synd att jag inte åkte luftballong med honom, ångrar

      Radera
  3. En författare som jag faktiskt är nyfiken på. Borde kanske ha läst något i somras när jag nog passerade i närheten av där han bodde från början.

    SvaraRadera
  4. det är ju kul att läsa något om de ställen en reser till

    SvaraRadera