söndag 19 november 2017

En smakebit på søndag,

"Längs vägrenen på motorvägen Shinjuku - Takaido fanns här och där särskilda fickor att köra in i och ställa bilen i nödsituationer. Fickorna var gjorda för en bil, ibland för två och ofta upptagna av bilar med bara parkeringsljusen tända, mestadels privatregistrerade privatbilar med vita nummerplåtar, släckt kupé och dunkla, tillbakalutade gestalter. - När konstnären en dag kom att färdas på motorvägen i dagsljus lade han märke till att det inte stod några fordon alls i fickorna, men det kunde ju knappast vara så att motorhaverierna inträffade bara om nätterna. Konstnären frågade sig varför det stod så många nödparkerade bilar just vid elva - tolvtiden, när han var på hemväg från Ginza, och varför de var nedsläckta. Under dessa hemresor från Ginza hade konstnären Ishiokas nyfikenhet tilltagit och han hade börjat titta noggrannare på bilarna som stod parkerade på motorvägen Shinjuku - Takaido"
Från sidorna 10 och 11 i Kvinnan som sålde hästar av Seicho Matsumoto, den japanska kriminallitteraturens grand old man, Vestigo AB 2017

Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger sköter numera En smakebit på søndag där vi ombeds dela med oss av det vi just läser - utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR

26 kommentarer:

  1. kände inte till författaren tidigare. ska bli spännande

    SvaraRadera
  2. Jag har en teori om de parkerade bilarna... :) Japansk deckare låter onekligen väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. teorier kan en väl ha. men hur får de in hästarna i bilarna? japanskt är alltid intressant

      Radera
  3. Tack för smakebiten! Okänd bok för mig, men lite nyfiken blev jag allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. kände inte heller till. råkade snubbla över den. är alltid på jakt efter japanskt

      Radera
  4. Hej! Tänkte bara säga att jag kör en julkalenderbloggstafett även i år, häng gärna på om du vill! :)
    http://www.sofiesbokblogg.se/2017/11/julkalenderbloggstafett-2017.html

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbit! Kände återigen inte till varken bok eller författare. Här får man många sådana utmärkta tips på din blogg, toppen!👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, Åsa! så snällt sagt. jag kände inte till varken bok eller författare, men är det japanskt så faller jag som en fura (nåja, en då)

      Radera
  6. Den boken känner jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Känns som en lite naiv konstnär :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nja, kanske inte så säkert. kvinnan säljer hästar...

      Radera
  8. Tack för smakbiten - lät mystiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. undrar var hästarna kommer in i bilden? eller bilen?

      Radera
  9. Den här är jag lite nyfiken på, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. jag undrar vad det ska bli av det

    SvaraRadera
  11. Roligt att du vill vara med i stafetten! Skicka ett mejl till mig med boken du vill recenserar, så lägger jag till dig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag måste tänka lite på vilken som är den bästa av alla mina böcker. inte lätt

      Radera
  12. Jeg er rimelig glad i japansk litteratur, men nå går det opp for meg at jeg ikke har lest noe krimlitteratur fra Japan. Jeg skal skrive opp Matsumoto med en gang, og håper bøkene hans er oversatt til norsk :-) Ha en riktig hyggelig søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. skriv upp Natsuo Kirino också då. hon är verkligen häftig. jag är alltid på jakt efter japansk litteratur

      Radera
  13. Intressant med japansk författare

    SvaraRadera
  14. är alltid nyfiken på japanska författare

    SvaraRadera
  15. tror att jag fick syn på den i en bokkatalog. kände annars inte till

    SvaraRadera