söndag 26 mars 2017

En smakebit på søndag

"Jag plågar mig inte med att tänka på min man som sover i en annan lägenhet ett par gator bort på sin älskares arm, utan ligger stilla som i graven i det dödstysta huset med öppna ögonoch koncentrerar mig på att andas in och ut. Jag lyssnar efter katten och försöker komma på om jag verkligen låste ytterdörren. Det är sex timmar sedan min man öppnade champagneflaskan och tillkännagav att han tänkte lämna mig för en annan man och jag har fortfarande hans fingeravtryck över hela kroppen. Jag sträcker ut handen i mörkret och trevar efter telefonen. Kom hem, skriver jag. Min man är vaken och svaret kommer omgående. " Från sidan 26 i Den sista kvinnan av den isländska författaren Audur Ava Ólafsdóttir.
Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten driver läsutmaningen En smakebit på søndag. Fler smakebitar HÄR

38 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten, oj, vad nyfiken jag blev på fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag undrar själv hur detta ska redas ut

      Radera
  2. Isländskt brukar ju vara bra. Och jag är inte så lite nyfiken på vad han svarar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet vad han svarade. undrar hur författaren ska reda ut resten

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Nu undrar jag verkligen vad han svarade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan säga att den mannen inte står högt i kurs hos mig

      Radera
  4. Ja, jag blir också nyfiken på svaret.

    SvaraRadera
  5. Absolutt en smakebit som gjorde meg nysgjerrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, författaren sätter klorna i läsaren på en gång

      Radera
  6. Jeg har ikke lest noe av enne fofatteren, så nå ble jeg nysgjerrig. Mye bra islandsk ltteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hpn har tidigare skrivit Rosa candida
      http://mrscalloway.blogspot.se/2015/06/attabladsrosen_17.html
      den var inte så tokig

      Radera
  7. Den här blev jag nyfiken på! Bra val av citat.

    SvaraRadera
  8. ...och så undrar man ju vad han svarar. ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. svaret har jag läst, men det hjälpte ng inte mycket i det stora hela. men säker kan en inte vara

      Radera
  9. Oj, vilken annorlunda och intressant smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev också överraskad och väntar nu på att få tid att läsa vidare

      Radera
  10. Intressant, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Å, det hørtes interessant ut. Jeg lurer på det svaret, men tror ikke det var postivt :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. njae, en vet inte riktigt. jag ska snart klura ut

      Radera
  12. Blir nyfiken på den boken, vill ju veta svaret. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Har inte hört talas om denna tidigare, men den låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. författaren har skrivit en roman tidigare, Rosa Candida

      Radera
  14. Det var en lockande smakbit av en ny författare för mig.

    SvaraRadera
  15. Oj en blir nyfiken på svaret. Känns ganska bra att boken ligger i läshögen... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. och du vet till och med på vilken sida svaret står...

      Radera
  16. Plågsam smakbit. Blir onekeligen nyfiken :)

    SvaraRadera
  17. Tack för smakbiten! Låter riktigt intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så här långt är det ganska intressant

      Radera