fredag 24 mars 2017

Bokbloggsjerka 24 - 27 mars

Annikas bokbloggsjerka: "Har någon av de författare som du följer bidragit till en tv-serie/film, om inte, vem tycker du skulle få chansen och varför?

Annika fortsätter: Dennis Lehane ligger mig varmt om hjärtat och han har bl.a. skrivit avsnitt för The Wire, Boardwalk Empire och Bloodline. Jag vet inte hur det är för er men jag får en positiv känsla varje gång jag läser att han är delaktig i tv-serier som jag gillar."

Jag håller helt med Annika! Jag har läst Lehanes böcker, sett filmatiseringar och noterat att han varit med som manusskrivare i The Wire - en serie som jag älskade! och Bloodline som jag också tyckte var väldigt bra. Boardwalk Empire har jag bara sett enstaka avsnitt av. Lehane är - om jag inte missminner mig - före detta socialarbetare i det Boston han känner så väl. Det kan väl bidra till att han har en särskild infallsvinkel i det han skriver. Dennis Lehanes namn borgar för kvalitet.

Ann Cleeves romaner med den kärva huvudpersonen Vera Stanhope gillar jag och de har också filmatiserats som till exempel  Glasverandan
Serien hade titeln Vera, på svenska Ett fall för Vera

Jag har två förslag till filmatiseringar: Ruth Ozekis fina bok En saga om tidens väsen. I händerna på rätt filmmakare hade dett blivit en fantastisk film. 
När vi diskuterade Kanada i läsecirkeln var vi alla överens om att det skulle bli en jättebra film. Richard Ford skrev boken. 

19 kommentarer:

  1. The Wire måste jag se om! Så bra serie!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var så förtjust när jag äntligen hittade den. tyvärr äger jag inte hela serien själv

      Radera
  2. Att Cleeves böcker hade blivit film visste jag inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. serier i TV. en som hette Ett fall för Vera och Jimmy Perez - serien som hette Shetland

      Radera
  3. Vi började titta på The Wire, men vi höll inte ut ens en hel säsong. Själv skyller jag på sambon som blev så uttråkad att han pratade oavbrutet, vilket gjorde det omöjligt att hänga med på vad som hände :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det måste ha varit sambon. den serien var så bra. kan du inte smygse den någon gång?

      Radera
  4. Ja nu fick jag lite tips, Ann Cleeves serie har jag inte sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett fall för Vera hette serien om Vera Stanhope. och Shetland hette den serien som hade Jimmy Perez som huvudperson

      Radera
  5. Båda de där böckerna står på min att-läsa-lista, blir intressant om jag också tycker de borde filmatiseras :-)

    SvaraRadera
  6. Ja! Fords Kanada får gärna bli film! :)

    SvaraRadera
  7. Jag har min egen käpphäst jag ... Pensionärsligan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den har jag inte läst, men det låter som en uppiggande titel

      Radera
  8. The wire är bra och Ett fall för Vera! Kanada har jag funderat på att läsa men det har inte blivit av. Än.

    SvaraRadera
  9. Tack för tips! The Wire måste jag verkligen se, och Kanada låter som en intressant bok, och film :)

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst Kanada, men från det jag läst OM boken tycker jag att det känns som en bok som väntar på filmatisering.

    SvaraRadera
  11. "Kanada" står oläst på hyllan, kanske ska jag vänta in filmen? :-D

    SvaraRadera