tisdag 10 september 2013

Tematrio - Tunnisar


SKOGEN av Margareta Lindholm 126 s.                
En underbart fin bok av en sparsmakad författare med ett känsligt språk.
Två äldre syskon bor i sitt lilla hus, odlar sin trädgård och har skogen som sin utkomst. De sköter gammmelskogen åt kyrkan som äger den. Så säljs skogen, den nye ägaren vill åt stugan också. Bror och Maria blir ett fall på en ung socialsekreterares bord.


DEN FÖRSTA HUSTRUN av Jean Rhys 151 s.
Den galna kvinnan i vindsvåningen får sin historia berättad av Jean Rhys. En liten tunn bok som innehåller stor dramatik. Och tragik. Man kan säga att Den första hustrun eller Sargassohavet är en uppföljare till Jane Eyre. Den unga vackra kreolskan Bertha Antoinette Cosway möter Mr Rochester när han är mycket ung och helt beroende av sin far. Två olika samhällsklasser; två olika kulturer och ett arangerat giftermål. Det blir inte bra

Berta Funcke av Stella Kleve 142 s.
1885 ställer den 21 -åriga Mathilda Kruse (alias Stella Kleve) från en liten skånsk by till skandal med romanen Berta Funcke - uppmuntrad av ingen mindre än den danske författaren Herman Bang. Kritikerna var helt överens i sina negativa omdömen om Stella Kleve. Alla utom den svenske författaren Ola Hansson. Berta Funcke var långt före sin tid.
Stella Kleve tar upp något så förbjudet som kvinnlig sexualitet.

 Detta är mitt svar på LYRANS 
tematriouppmaning att berätta om tre minnesvärda tunnisar.

10 kommentarer:

  1. Vilka spännande tips! Blir sugen på alla tre, men kanske speciellt den första!

    SvaraRadera
  2. tack, Ugglanoboken! jag gillar Margareta Lindholm. hon har en alldeles speciell avskalad stil

    SvaraRadera
  3. Det finns tydligen väldigt många tunnisar där ute. Och jag verkar inte ha läst dem.

    SvaraRadera
  4. Skogen har jag läst och tycker mycket om. Berta Funcke blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Stella Kleve, var ett häpnadsväckande fenomen långt före sin tid! hon fortsatte senare sitt författarskap som Mathilda Malling

      Radera
  5. Verkligt fina böcker. Jag har bara läst den mellersta i raden (Rhys). Berta Funcke känns som ett måste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stella Kleve förtjänar att uppmärksammas, tycker jag

      Radera
  6. Tunnisar kan vara lätta att stoppa i handväskan...

    SvaraRadera