fredag 6 september 2013

Tematrio - Tegelstenar

Tematrio - Berätta om Minnesvärda Tegelstenar är LYRANS 
uppmaning till oss denna veckan. Det blir tre tjocka pocketböcker vi läst i läsecirkeln:

BLONDE av Joyce Carol Oates. En fantastisk, empatisk  bok om Marilyn Monroe, som säkert kommer mycket nära människan bakom stjärnan. Det måste vara det bästa Oates skrivit.

AGAAT av Marlene van Niekerk. Agaat kommer som liten och illa tilltygad flicka till Grootemoedersdrift i Sydafrika. Den barnlösa frun  i huset, Milla de Wet, tar sig an henne. Ända tills hon får ett eget barn. Snart nog blir det Agaat som tar hand om sin matmor;. Milla de Wet får ALS. En allegori över Sydafrikas historia och apartheid.

EN ÄNGEL VID MITT BORD av Janet Frame . Ännu ett märkligt kvinnoöde från 20- och 30 talen.
Janet Fram föddes på Nya Zealand men tog sig sedan till London. Efter många bedrövelser blir hon slutligen författare. Pocketboken innehåller Till landet Är; En ängel vid mitt bord och Sändebud från Spegelstaden. En ängel vid mitt bord är också filmad av Jane Campion med den porträttlika Kerry Fox i huvudrollen

2 kommentarer:

  1. De låter spännande, alla tre! Agaat ska jag snart läsa i en bokcirkel och jag hoppas och tror att den är riktigt bra! Blonde har jag funderat på många gånger, men faktiskt har just längden fått mig att avvakta lite... Gillar annars Oates mycket! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. vi hade Agaat som läxa i sommar i läsecirkeln. alla var faktiskt överens om att det var en fantastisk bok. borde vara kursbok på vårdutbildningar inte minst. tror säkert att du gillar den

    SvaraRadera