tisdag 20 september 2011

Pris till gammal favorit















Det är elfte året som The Munster Literature Centre i den irländske novellisten Frank O´Connors hemstad Cork har ordnat en litteraturfestival tillägnad novellen och Frank O´Connor, Frank O'Connor Festival and Prize.
I år tillföll priset Frank O´Connorpriset Edna O´Brien för novellsamlingen
Saints and Sinners.
The Guardian skriver så här.
Edna O´Brien föddes 1930 i en litteraturfientlig familj, utbildade sig till farmaceut, gifte sig och fick två barn. Hennes radikala feminism och kritiken mot det irländska samhället gjorde att hon bannlystes där. Familjen flyttade till England, makarna skildes, men Edna O´Brien bor kvar. 1960 debuterade hon med romanen The Country Girls och det blev starten till en lång författarkarriär och en lång rad priser.
Edna O´Brien tackar för priset och hyllar Munster Literature Centre som fortfar att vårda
"... the dying flower called literature"

Jag läste mycket av Edna O´Brien förr i tiden och utgrävningar i bokhyllan resulterade i inte mindre än sju titlar alltifrån The Country Girls (1960), till Girl with Green Eyes (1962),
Girls in their Married Bliss (1964), Casualties of Peace (1966), The Love Object
(noveller 1968), The Pagan Place (1970), och Night (1972). Alla i Penguinpocket och med olika kroppsdelar av kvinnor på omslaget.
Dags att återuppliva bekantskapen, tror jag.

3 kommentarer:

  1. Mycket glädjande nyheter. Även jag har ett bra förhållande till Edna O'Brien. Jag älskade hennes böcker om Kate och Baba och slukade dem girigt på 70-talet. Tack för inspirationen- jag ska ta mig en titt på nätet- och leta böcker!!

    SvaraRadera
  2. Finns de översatta till svenska alls? Både författaren och titlarna låter så bekanta så jag funderar på om jag har läst något någon gång.

    SvaraRadera
  3. Ingrid: Den nya boken ser så vacker ut...

    Emma, det finns massor av titlar på svenska. Här är några:Två flickor på Irland (1962)
    Flickor i äktenskapets hamn (1965)
    Augusti är en farlig månad (1966)
    Vi dansar ensamma nu (1967)
    En hednisk plats (1970)
    Mina minnens hus (1974)
    Älskade vem var du? (1977)
    Utvägar och andra noveller (1979)
    Hem (1983)

    SvaraRadera