onsdag 14 september 2011

Lyrans tyska tematrio









Lyrans tyska tematrio


1. Buddenbrooks av Thomas Mann i tidigare
inlägg
En fantastisk familjehistoria och en verklig klassiker.
Utmärkt att den kommit i pocket.

2. Mimesis av Erich Auerbach. Verklighetsframställningen i den västerländska litteraturen.
En vördnadsbjudande, tung bok i min hylla. Ännu inte läst.
Auerbach skildrar tre tusen års litteraturhistoria - från Homeros till Virginia Woolf - genom att välja ett viktigt citat och bygga en berättelse utifrån det.

3. När duvor flyger av Melinda Naddj Abonji.
Läsning pågår. Jag är redan mycket förtjust. Flickorna Ildikó och Nomi kommer från Schweiz till sin älskade farmor i Serbien. Förstulet stryker de hennes mjuka hårknut och bevakar svartsjukt att inget förändrats sedan de senast var på besök. Pappa blir en liten pojke och mamma trakteras med favoriträtten, farmors duvsoppa.
Boken är tät och har en mycket speciell atmosfär.

4 kommentarer:

  1. "När duvor flyger" blev verkligen en mycket fin överraskning för mig också- en riktigt bra bok som stannar kvar länge. Speciellt porträttet av "Mamica"...

    SvaraRadera
  2. Ingrid, jag vet att du skrev om denna. Jag tänkte läsa ditt inlägg när jag är klar med boken.

    SvaraRadera
  3. Mimesis ligger där och väntar på läsning...

    SvaraRadera
  4. När duvor flyger är jag mycket intresserad av.

    SvaraRadera