söndag 4 september 2011

Loppis!




















För inte alls länge sedan läste jag Rött och svart av Stendhal och blev omåttligt förtjust och kunde inte fatta varför jag inte läst den tidigare.
Därför blev jag så glad när jag hittade
Lucien Leuwen på loppis för en spottstyver. Det lär vara en av de finaste kärleksromanerna i världslitteraturen, högt skattad av till exempel den franske poeten Paul Valéry.
Enligt författaren själv var det hans bästa bok. I sina trettiosex (!) testamentsutkast
bekymrar sig Stendhal särskilt om att skydda sina manuskript och alldeles särskilt då Henri Brulards liv och Lucien Leuwen.
Pengar hade han inga men han tänkte på läsarna och eftervärlden.
Lucien Leuwen kom inte ut i sin helhet på franska förrän sextio år efter författarens död och på svenska först 1993.
C. G. Bjurström har översatt och skrivit kommentarer.
Och ett trevligt bokmärkesband medföljer...

Bröllopsbesvär av Stig Dagerman kom ut 1949. Jag har inte läst mycket av Stig Dagerman, men det kan ju repareras. De dömdas ö och Ormen har jag redan.
Bröllopsbesvär är utgiven på Vingförlaget i Stockholm; tryckt på Stålhammars Tryckeri i Linköping. Pris häftad 2:95, inbunden 4:65.
Och minsann står det inte Brusewitz på omslaget!

2 kommentarer: