torsdag 2 december 2010

Vegetariskt utan krusiduller

Vegetarisk kokbok av Elsa Uppling född Posse, 2 uppl 1916 innehåller många riktigt aptitliga recept med få och oftast vardagliga ingredienser. Sellerikotletter, sufflé på jordärtskockor, piroger på sockerrötter, murkelfärs, potatis-petits-choux, a-la-daube på rotsaker, falsk fiskfärs, gratin på ost och tomater, och så vidare.
"Vad som i främsta rummet varit avsikten med föreliggande lilla arbete är att lämna recept på vegetariska huvudrätter, d. v. s. sådana rätter som skola ersätta fisk och kött."
Så följer en rad matsedlar för olika sorters middagar. Men inte en bild så långt ögat når. Det är tilltalande med en så föga insmickrande kokbok.
Redigt och rejält. Inget fjäsk. Säkert finns här nyheter för julbordet.

8 kommentarer:

  1. Svartrötter ungefär enligt SAOB

    SvaraRadera
  2. men oj! det e ju den jag har här. fast utan omslag..

    SvaraRadera
  3. jag tror att du möjligen har en tidigare upplaga.
    men visst finns där många recept man faktiskt skulle kunna pröva?

    SvaraRadera
  4. Oh la la! Jag älskar att det står med fransk gammal stavning: a la daube, gratin et cetera....

    SvaraRadera
  5. Eller hur? Det här är en seriös och ambitiös gammal bok som snart har hundra år på nacken.
    Och jag tänker testa recept i jul.

    SvaraRadera
  6. på konsum finns det vegetarisk julskinka av sojakött. 89 :- /st. den e stor som en knytnäve... jag vet inte riktigt om jag vill ha en sån, helt ärligt...

    SvaraRadera
  7. om man vore säker på att den är god, så.
    vi kanske ska testa?

    SvaraRadera