fredag 3 december 2010

Karins broderier










Karin Holmberg
, född 1981, utbildad på Handarbetets Vänners Skola i Stockholm har gjort en inspirerande bok, Karins broderier, där hon blandar gamla mönster, landskapssömmar, sömsätt och material på ett nytt sätt. Nål och tråd är det enda som behövs säger hon käckt. Men det är en sanning med modifikationer, förstås.
Påsöm, svartstick, flätsöm och tofssöm och mycket annat får sina förklaringar. Ofta med bild. Mönsterblad finns också.
Vem skulle inte vilja sy nåldynan "Trädet" och fylla den med linfrön (så att den ligger stilla och tål att stickas i)? Man kan brodera vinternypon på vantar eller göra bokfodralet "Skånefågel" med kedjestygn och applikation i hobbyfilt och spets på bokryggen. Hur enkelt som helst!
Duken "Svartstick traditionell" ska egentligen sys med svart silke, men det kan också duga med DMC mouliné i svart. Hålsömsfåll är nästan ett måste på denna stiliga duk.
"Svartstick modern" är en helt annan stil, men den duken är också fin
Karin Holmbergs broderade munkjackor har väckt stor uppmärksamhet. Folkdräktsbroderier på moderna trikåkläder visade sig vara en hit. Påsöm med ullgarn och tunagarn.
Plagget tvättas på ullprogram och får plantorka. Bild: Munkjackan "Kulla".
Man blir glad av Karins broderier!

5 kommentarer:

  1. Oj, vad fint! Kan man tvätta munkjackan som vanligt när man broderat så där fint på den, undrar en praktisk varelse som jag.
    Jag önskar att jag kunde brodera likadant... Visserligen har jag broderat på en del plagg, men oj oj aj aj, så fula baksidorna är - och de ska ju vara lika fina som framsidan, det sa alltid min slöjdlärare när hon bannade mig för mitt slarv....
    Men jag ska definitivt låna den här och försöka lära mig göra snygga stygn!

    SvaraRadera
  2. Ja, en härligt inspirerande bok. Bläddrade i den igår men beslöt att jag hade nog med böcker hemma så jag får låna den en annan gång. Många fina broderier, bl.a. modernt svartstick. Gick på en kurs för många år sedan och broderade en liten duk med svartstick. Den ligger väl i gömmorna någonstans, har tyvärr inte så stor användning för dukar eftersom jag har så få bord att lägga dem på. Men jag älskar broderier och broderiböcker.

    SvaraRadera
  3. Country Girl: Ulprogram och plantorka - sista meningen i inlägget. Visst kan du brodera, det lovar jag. Strunta i baksidan Varför skulle du ha munkjackan med avigsidan ut???
    luttradbibbla: nej, man använder ju inte några dukar precis. men jag kan gå på loppis och köpa bara för att de är så fina. Och för allt arbete någon gjort. En duk med svartstick skulle jag gärna vilja göra bara för att det vore roligt att göra.

    SvaraRadera
  4. Ah, sorry! Men du ser! Till och med med läsningen slarvar jag! Baksidan ska väl vara fin för att det inte ska bli buckligt och trådarna lossna...?
    Och ni får gärna brodera dukar till mig! Jag har många bord.

    SvaraRadera
  5. Nej, säger jag! Baksidan kan du ge katten i!
    Munkjackan ska bäras med utsidan ut! Vill du ha fula sömmar överallt?

    SvaraRadera