lördag 18 juli 2015

Moa M och Sanna Lundell



 Som väldigt ung hittade jag en bok med den lockande titeln Den osynlige älskaren i föräldrarnas bokhylla. Moa Martinson hette författaren. Romanen kom ut 1943. Det jag läste var första delen i serien om unga Betty som kommer till skogstorpet Tallbo. Hon är gravid. Fader är den vackre flottaren Fredrik som våldfört sig på flickan som han kände måste bli hans. I torpet bor också Fritz, Fredriks yngre bror, och deras far.  Torpet är smutsigt och förfallet. Betty har inte haft något val. Hennes mor har erbjudit sig att ta hand om barnet medan Betty arbetar, men Betty avböjer. Hon står ut med allt utom att skiljas ifrån sitt barn. Och den verklighet som möter henne innebär slit, spritmissbruk och våld. Bröderna slåss och Fredrik bär hand på Betty. Vid nitton års ålder har Betty två söner. Hon har putsat, fejat, tvättat och målat. Det lilla torpet är prydligt och skinande rent. Betty bakar och syr och finner utvägar att skaffa pengar till mat eftersom männen ofta är borta i månader utan att ha lämnat något bidrag till hushållet. Hon skaffar egna bundsförvanter och flyr in i sin egen drömvärld när det blir för svårt. Det bor en vit iller under byrån; en räv vaktar i skogsbrynet och i skogen finns en jättestor tjäder som en god kraft. När jag nu läser om Den osynlige älskaren undrar jag hur föräldrarna kunde låta sin vackra, begåvade dotter kasta bort sig på Fredrik. De var statare och hade naturligtvis inte stora möjligheter att påverka, men de kunde ha försökt. Modern var ganska förtjust i Fredrik medan den tystlåtne fadern är mera realistisk. Jag fokuserar naturligtvis på helt andra saker när jag nu läser om som mera vuxen.
Och jag tycker att Den osynlige älskaren håller för omläsning sjuttiotvå år efter utgivningen. Övriga delar i serien: Du är den enda, Klockor vid sidenvägen och Hemligheten.
Att lyssna på dagens Sommar kändes som en intressant fortsättning på den kvinnohistoria jag nyss avslutat. Sanna Lundell står för det absolut bästa Sommar hittills. Hon berättar om sin barndom som präglades av ett alkoholmissbruk man inte talade om. Hon berättar om sin egen personliga utveckling över äktenskapet med Willie Craaford och den smärtsamma skilsmässan till hennes oerhörda glädje över moderskapet. Hennes funderingar om den heterosexuella tvåsamheten är klarsynta och välformulerade. Två böcker som betytt mycket för henne är Det kallas kärlek : en socialpsykologisk studie om kvinnors underordning och mäns överordning bland unga jämställda par av Carin Holmberg och Flodhästen i vardagsrummet : om medberoende och om mötet med barnet inom oss av Tommy Hellsten.
Jag tror att Moa Martinson och Sanna Lundell hade haft en hel del att tala om.

fredag 17 juli 2015

Insjöns lov

Kolumnisten Billy Bengtsson skriver idag nostalgiskt i Norra Skåne om sin barndoms insjöar. "Någon borde skriva en lovsång till den nordiska insjön", börjar han. "Är du en son eller dotter av inlandet minns du din barndoms badsomrar..." Visst gör jag det. Säg insjö och jag tänker på hur vi - en hel hoper barn i olika åldrar - sprang genom skogen till den lilla bruna insjön där det fanns kräftor under stenarna. I vuxen ålder kan jag förvåna mig över att ingen var orolig för oss. Alla var inte ens simkunniga. Och så tänker jag på Harry Martinsons insjöar. Harry Martinson, Billy Bengtsson och jag kommer ifrån samma trakter, liksom. Billy Bengtsson fortsätter: "Havet må vara alltings början och alltings slut men insjön är den spegel i vilken inlandets själ fjädrar sig som en herrskapsfröken." Ingenting jag tänkte på precis när jag plaskade omkring med alla de andra. Kolumnen avslutas fint:" Så förblir insjön en lekfull glimt i skaparens öga."  Alldeles som av en händelse handlar Naturmorgon i P1 kl 06.10 imorgon bl. om brunifieringen av insjöar och vad som döljer sig under ytan i sjön Fiolen.

Tyst gåtan speglas. Den spinner afton
i stillnad säv.
Här finns en skirhet som ingen märker
i gräsets väv.


Tyst boskap stirrar med gröna ögon.
Den vandrar kvällslugn till vattnet ned.
Och insjön håller till alla munnar
sin jättesked.  (Kväll i inlandet. H Martinson)


Insjön håller kvällens ljus
glidande på vattenspegeln
eller vacklande på vågor
som långt innan de har mörknat
spegla morgonsolens lågor.  (Ur Juninatten. H Martinson)

I Vakna skogssjö! skriver Maria Wine
---
Vakna vakna alla skogssjöar!
Våren har kommit!
Sprid ut era blå ögon över jorden!
 
Vakna min lilla skogssjö!
Öppna ditt isiga ögonlock! 

Edith Södergran: Skogssjön

Jag var allena på en solig strand
vid skogens blekblå sjö,
på himlen flöt ett enda moln
och på vattnet en enda ö.
Den mogna sommarens sötma dröp
i pärlor från varje träd
och i mitt öppnade hjärta rann
en liten droppe ned.

torsdag 16 juli 2015

Rockens roll

Lånad bild
Inte alls så tokig! Jag gillade inledningen och sträckläste sedan ända tills strax före slutet då det stod klart hur det skulle bli. I det längsta vägrade jag att tro det, men, men... så blev det. Synd, men det var riktigt roligt så länge det varade. Löjtnant Frank Hastings leder och fördelar arbetet med den mördade rocksångerskan Rebecca Carlton i Collin Wilcox´ polisroman, Kvinna funnen död. Originalets titel: Mankiller. Vilket var motivet - pengar, avundsjuka, svartsjuka eller hämnd? Frank Hastings och hans medarbetare ringar in dem, som skulle ha någon fördel av Rebecca Carltons död. Det visar sig att hennes familjeförhållanden är minst sagt aparta. Alla är omåttligt rika, men ingen tycker egentligen om den andre. Musikbranschen är också vansklig; det är tydligt. Många skulle gärna ha Rebecca Carlton ur vägen. Collin Wilcox skriver väldigt bildmässigt. Man ser alla scenerna väldigt tydligt för sig. Personteckningen är kanske inte den mest djuplodande, men det är roligt att följa polisernas resonemang i utredningen. Manhattanserien - de stora deckarna i det lilla formatet. Kvinna funnen död är översatt av Peter Lindforss.

onsdag 15 juli 2015

Sallys söner

Sallys söner, 1934,  är fortsättningen på Kvinnor och äppelträd. De är sammanslagna i Sallys bok. Jag kan tycka att man absolut ska läsa dem i rask följd. Tillsammans omspänner de båda romanerna åren 1850 - 1930. Moa Martinson låter ett flertal röster komma till tals i Kvinnor och äppelträd medan Sally är obestridlig huvudperson i Sallys söner. Från att ha varit bråkig och övermodig socialist i Kvinnor och äppelträd har hon nu många flera år på nacken; fyra söner och en dotter som vänder sig ifrån henne när hon blir en klassförrädare och gifter sig med den rike bonden på Vide som skulle bära henne på sina bara händer och offra sitt liv för henne om han bara fick. Sally är olycklig och för ett hårt regemente med stora och små på gården. Ellen Olsson, väninnan som också vuxit upp i arbetarkvarteren i Norrköping, är fortfarande Sallys trogna vän trots att de är diametralt olika. I Sallys söner får vi veta något om Anna Svensson, Sallys mor, som nu försörjer sig som lumpsorterare. Men det råder arbetslöshet och denna syssla behövs åt yngre krafter. Sallys mor är sjuttio år och Sallys behov av hjälp kommer mycket lägligt för Anna Svensson. Sally väntar barn igen. Bonden ska äntligen få en arvinge till gården. Sally fortsätter att vara väldigt rakryggad i allt hon gör. Inget smussel i skymningen. Giftet skaver så klart, men hon försöker ändå göra så gott/rätt hon kan i olika situationer. Moa Martinson var mycket påverkad av Fogelstadsgruppens idéer om kvinnors rättigheter, betydelsen av jorden och fredstanken. Det som skiljer henne från kvinnorna i Fogelstadsgruppen är att hon har den praktiska erfarenheten av vad det är att vara fattig kvinna, av att vara ensamstående mor, av att vara tvungen att arbeta från barnsben, av att inte ha mat på bordet och av att föda barn. Litteraturkritikern Gunnar Brandell har svårt att erkänna Moa Martinson som verklig diktare för hennes , som han uttrycker det, förkärlek för "den påträngande verkligheten." Moa Martinson är intresserad av barnafödandet i förhållande till kvinnan som samhällsvarelse, bättre villkor för arbetarna och revolutionen. Jag fortsätter att läsa Ebba Witt - Brattströms Moa Martinson - biografi. Den är oavlåtligt intressant och tillför mycket när man läser Moa Martinsons romaner. Ebba Witt - Brattström är en god pedagog och förklarar ledigt de komplicerade teorier inom litteraturvetenskapen som är tillämpliga i avhandlingen. LUSTIGKULLE gjorde mig uppmärksam på Moa  - priset  som delas ut varje år sedan 1989 till någon kvinna som skriver i Moa Martinsons anda. 2014 gick det till Kristina Sandberg.

tisdag 14 juli 2015

Top Ten Tuesday




Top Ten Tuesday is hosted by THE BROKE & THE BOOKISH


July 14: Last Ten Books That Came Into My Possession (bought, library, review copies)

   1.  The Guest Cat. Hiraide Takashi     (bought)
   2.  How to live. A Life of Montaigne in one Qustion and 
   twenty Attempts at an Answer. Sarah Bakewell.              (bought)
   3.  The Luminaries. Eleanor Catton     (bought)
   4.  The Ocean at the End of the Lane. Neil Gaiman  (bought)
   5.  Barbara. Jørgen - Frantz Jacobsen (bought)
   6.  The Bird Man. Mo Hayder              (the library)
   7.  A Geek in Japan. Hector Garcia      (bought)
   8.  Paying Guests. Sarah Waters         (the library)
   9.  I remember Nothing and other Reflections. Nora Ephron (the library)
 10.  The Tale of Genji. Lady Murasaki    (bought)

måndag 13 juli 2015

Flygfärdigt

Lyrans tematrio handlar idag om SÅN´T SOM KAN FLYGA.
Det värsta är att ordet ska finnas med i titeln!

1ÄRLAN
Ärlan i ständig vippning
letar och spanar
stannar till och vickar ner,
intar genskjutarställning
och låter insekten själv flyga emot,
snappar till.
Upprepar knepet, vippar, vänder sig,
tricksar sidleds.
Samlar näbbgreppsvis portionerna,
packar och jämkar.
Med den tryggt fastknipna födan
som en mustasch kring näbben
flyger hon till boet.

H. Martinson

Lånad bild
2. DE VILDA SVANARNA av H. C. Andersen var en av mina få favoritsagor när jag var liten. Den handlar om elva prinsar som förvandlats till svanar av sin elaka styvmor. Deras lillasyster prinsessan Elisa förvandlas av samma styvmor till en smutsig och ful liten flicka som pappa kungen inte känns vid. Så småningom får Elisa höra berättas om elva vilda svanar med kronor på sina huvuden och hon förstår att hon återfunnit sina bröder som om dagen är svanar och om natten människor. Endast en människa som är beredd att lida kan rädda dem. Och lida får hon på flera sätt, den unga, vackra Elisa. Men sagan slutar ändå lyckligt.
3. PAPPAS VINGAR av Milena Agus. En fjortonårig flicka på Sardinien berättar i jag - och dagboksform om sin familjs och grannarnas liv. Pappa har flytt fältet efter att ha burit sig dumt åt och morfar har förlorat sin förmögenhet men har först nu förstått vad som är viktigt i livet. Flickan känner pappans närvaro i form av ett par vingar. Madame äger en strandnära tomt som många exploatörer vill komma över. Madame ser som sin uppgift att hindra dem. Pappas vingar är en underbar liten roman på 120 sidor från Grate förlag.

söndag 12 juli 2015

En smakebit på søndag

"Aldrig i hela mitt liv, sa Canelli, har jag varit inne på Stanford Court. Inte en enda gång. Han svängde in vår bil på Stanford Courts gästparkering och betraktade hur en uniformerad dörrvaktmästare högtidligt närmade sig Rollsen som stod framför oss. Med runda, dystra ögon stirrade Canelli först på dörrvaktmästaren, sen på Rollsens flotta passagerare och slutligen på hotellets imponerande entré. Vid tjugosju års ålder med ett klotrunt svartmuskigt ansikte, en väldigt fläskig kropp och ett ständigt förvirrat uppträdande , var
Lånad bild
Canelli för evigt den undrande oskulden. För Canelli var varje ny erfarenhet en källa till förundran och vanligtvis också föremål för en lång omständlig kommentar. När jag hade valt ut honom till min avdelning och befriat honom från hans uniform, menade vissa av mina överordnade att jag gjorde ett misstag. De hade haft fel. Just det att han inte såg ut som en snut, uppträdde som en snut eller tänkte som en snut gjorde, lyckades Canelli ofta där andra detektiver gick bet."   Så börjar Kvinna funnen död av den amerikanske deckarförfattaren Collin Wilcox. Pan - förlaget; nr 382 i serien Manhattan - de stora deckarna i det lilla formatet. Övers.: Peter Lindforss. 1983 Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten står för söndagsutmaningen.  Fler smakebitar hittar du HÄR