torsdag 10 juli 2014

Tematrio: Sånt jag äntligen läser och sånt jag verkligen borde ha läst

Lyrans TEMATRIO handlar om Sånt jag äntligen läser och sånt jag verkligen borde ha läst.

1. Äntligen har jag läst en bok av Ola Hansson, samtida med Mathilda Malling, Ann Charlotte Leffler och Victoria Benedictsson. RUSTGÅRDEN heter romanen som är en släktroman och innehåller mycket självbiografiskt stoff. Jag förstår att jag borde läsa Sensitiva amorosa också. Den står i min hylla sedan många långa år...
2. Sanningens vägar. Ann Charlotte Lefflers liv och dikt av Monica Lauritzen. 
ACL:s liv blev kort och dramatiskt. Hon och alla hennes privilegierade väninnor levde bekvämt, men instängt och styrt av konvenansen. Hon visste tidigt att hon ville skriva. Det sågs inte med blida ögon av maken häradsdomaren Gustaf Edgren, så hon fick vackert skriva under pseudonym. Svärföräldrarna tyckte att hon hade för mycket kunskaper och klädde sig för fint för att vara riktigt huslig.
En tid ansågs hon jämte Strindberg vara de ledande författarna under det moderna genombrottet. Rapport kommer senare.
3. Jag har heller aldrig läst något av ACL, men just nu håller jag också på med En sommarsaga av Ann Charlotte Leffler publicerades första gången 1886, ett år efter att Stella Kleves skandalroman Berta Funcke kommit ut. Den innehåller en hel del av tidens diskussionsfrågor och man får exempel på olika teorier och modeller vad det galler samlevnadsformer. Rapport inom kort

onsdag 9 juli 2014

The Sun also rises

Alldeles i dagarna kommer det ut en ny upplaga av klassikern The Sun also rises innehållande tidigare ej publicerat material, skriver New York Times. Hemingways debutroman kom ut 1926; på svenska inte förrän 1947. Det som nu kommer med är det inledningskapitel som Ernest Hemingway valde att lyfta ut och som började med orden:  "Detta är en roman om en kvinna". Och så följer ett kapitel om en av romanens huvudpersoner, Lady Brett Ashley. 
Vi följer paret Ashley och Jack Barnes från 20-talets vilda nattliv i Paris till tjurfäktningsarenor i Spanien, "... a truly gripping story, told in lean, hard, athletic prose" (The New York Times). Hemingway sade själv att debutromanen var det svåraste han någonsin skrivit med alla strykningar, omarbetningar och prövade och förkastade titlar. I nyutgivningen finns ett förord av Patrick Hemingway, den ende av Hemingways tre söner som fortfarande finns i livet. Han föddes 1928 under Hemingways andra äktenskap med modeskribenten Pauline Pfeiffer. Dessutom har sonsonen Sean Hemingway (son till Gregory Hemingway) skrivit ett nytt förord.Kanske är det dags för omläsning? Och solen har sin gång innehåller stoff från författarens eget liv, men den ska inte läsas självbiografiskt. Romanen filmades 1957 med Ava Gardner och Erroll Flynn i huvudrollerna. Hemingways äktenskap - det första-  med Hadley Richardson skildras i romanen ÅREN I PARIS Paula McLain; ingen storslagen roman men den fungerar ändå som en påminnelse om Hemingway. Det gjorde också den uschliga filmen Hemingway & Gellhorn som visades i TV i måndags. Den handlade om spanska inbördeskriget och krigskorrespondenterna Hemingway och Martha Gellhorn, deras kärlekshistoria och korta äktenskap, Hemingways tredje. Det fjärde äktenskapet med Mary Welsh Hemingway blev det sista och längsta. Det varade hela 15 år och blev på slutet mycket dramatiskt.

tisdag 8 juli 2014

Utgallrat

Igår besökte jag ett bibliotek som placerat sina utgallrade böcker precis utanför ingången. Jag försökte gå förbi med högburet huvud, men skymtade ett välkänt namn i ögonvrån:  Carina Burman. Sedan var det kört.Tre titlar 10 kr. Billigare kan det inte bli, men det löser ju inte platsfrågan. Snart måste jag dessutom upprätta en Burman - hörna i hyllan. Babylons gator; ett Londonmysterium kom ut 2004 och är en kriminalroman i historisk miljö med en myckenhet litteraturhistoria i. 1800 - talsförfattarinnan Euthanasia Bondeson agerar detektiv. Året är 1851.

Vit som marmor; ett romerskt mysterium kom ut 2006. Euthanasia Bondeson löser problem i Rom.
Latin, arkeologi och italiensk mat är de stora intressena just nu. Året är 1852 och EB rör sig bland svenska konstnärer och arkeologer i den eviga staden.
I tredje romanen om Euthanasia Bondeson, 
Hästen från Porten; ett österländskt äventyr, 2008,  kommer EB från den syriska öknen till Konstantinopel, staden som ligger mellan öst och väst. Hon har ett försvinnande att utreda. Året är 1853. EB möter egendomliga resenärer, besvärliga poliser och hjälpsamma haremsdamer.
Samtliga titlar är utgivna på Albert Bonniers förlag.

måndag 7 juli 2014

På kamelrygg genom öknen

1977 var författaren Robyn Davidson 27 år.  Tillsammans med fyra kameler och en hund startade hon en resa från Alice Springs i centrala Australien genom 3 000 km vildmark som mestadels var öken. Resan mål var Australiens västkust och Indiska Oceanen. Hon kände en längtan efter ensamhet och tystnad. Men först måste hon skaffa kameler och lära sig umgås med dem och sköta om dem. Hon möter naturligtvis många faror på vägen inte minst i form av insekter, giftormar och vilda kamelhingstar.  Hennes mycket personliga resedagbok väckte internationell uppmärksamhet och nu har den blivit film. Tracks hade premiär den 13 juni. Robyn Davidson: Tracks är bokens originaltitel. På kamelrygg genom öknen är den svenska titeln som kom ut 1982 i översättning av Hans Nygren.
"En stark, kvick, frisk reseskildring av en originell och mycket självständig kvinna", tyckte Doris Lessing. Hoppas att filmen är lika bra som boken!
Läs mer HÄR!

söndag 6 juli 2014

En litteraturens outsider

Minnessten över Ola Hansson vid Rustgården
Författaren Ola Hansson (1860 - 1925) föddes i Hönsinge mellan Malmö och Ystad. Den skånska myllan har satt djupa spår hos honom liksom studierna i Lund. Ola Hansson kom dock att sluta sina dagar i en liten ort i närheten av Konstantinopel förmodligen i sviterna efter en blindtarmsinflammation. Han stoft fördes till Lund för gravsättning på Norra kyrkogården under stora hedersbetygelser. Han skrev såväl prosa som lyrik och arbetade som journalist på tidningen Nya Skåne i Malmö och Aftonbladet i Stockholm. I Tyskland hyllades han som essäist. Det första betydande diktverket var Notturno 1885. 1887 kom Sensitiva amorosa med en samling skissartade noveller. Den sablades ner av kritiken och Ola Hansson tog mycket illa vid sig. 
OH bodde utomlands i flera år; han och hustrun Laura Marholm reste omkring.
De utvecklade en folie à deux och missbrukade alkohol. Laura Marholm uppträdde på ett sätt som betecknades som samhällsfarligt så de blev utvisade ur Bayern på tre år.H:s sista större berättelse på prosa och den sista "slättbyhistorien", blev Rustgården (1910). Här beskriver han gårdens historia under flera hundra år och fem generationer av familjen. Rustgården kompletterar Resan hem som självbiografisk berättelse. Man anar hela tiden att det inte kommer att sluta så bra. Antalet bränder i det tättbebyggda lilla samhället med halmtäckta hus är påfallande högt. Dessutom sker ideliga delningar av gårdarna genom arvsskifte; bondsönerna söker sig till folkhögskolor och universitet så utvecklingen för den lilla byn är snarare en avveckling. Men jag blev ändå förtjust i Rustgården. Det är ett stycke kulturhistoria och språket fascinerar med en blandning av dialekt och danaismer. Och så är det det där med natur- och landskapsskildringen.
Men vissa delar av Rustgården ströks på inrådan av förlagsredaktören och en andra del kom aldrig ut på grund av Hanssons hätska utfall mot företeelser som han ansåg vara reaktionära. Ola Hansson var en outsider i svensk litteratur. 1907 fick han ett treårigt författarstipendium av Svenska akademien och det först utdelade Frödingstipendiet 1923 - 25.

lördag 5 juli 2014

Språket som en schweizisk armékniv

I andra sändningen av Text + 1, en litterär podcast om den litterära texten och en sak till, intervjar Mats Almegård,  kulturjournalist och doktor i tyskspråkig litteratur, författaren Amanda Svensson som debuterade 2008 med romanen Hey Dolly.  2011 kom roman nummer två, Välkommen till den här världen. Allt det där jag sa til dig var sant kom ut i våras och det är den samtalet gäller. I korthet handlar romanen om en  ung oerfaren flicka som kommer till en folkhögskola på den
skånska slätten för att 1/ lära sig skriva 2/ förhoppningsvis skaffa sig ett socialt liv och lite erotisk erfarenhet som bonus. Det sistnämnda lyckas hon med direkt. En "überweird" (den extroverta väninnan Ilses beskrivning) yngling intresserar sig för flickan som han döper till Lilja Brik. (Själv är han Majakovskij och deklamerar Ett moln i byxor, typ.) Amanda Svensson upptäckte så småningom att hennes tre romaner hänger ihop. Huvudpersonerna påminner om varandra. Det passar författarinnan bra eftersom hon tycker om att ordna och katalogisera. Tre är ett bra tal och det där med trilogi tilltalar henne. Allt det där jag sa till dig var sant innehåller ett flertal berättelser som förankras i verkligheten genom folkhögskolans tydliga gränser och begränsningar. Pirater är ett tema i boken. Amanda Svensson har skrivit en essä i tidskriften Granta med titeln Där flickor blir pirater. Skrivandet är en form av piratliv; att vara fri och stå utanför samhället. Hon berättar om sin "andliga" släktskap med författare som Kathy Acker och Jeanette Winterson. De är postmodernister som dekonstruerar och exproprierar klassiska texter och gör något eget och de har en tydlig agenda. Intressant är också att hon använder sig av tre litterära par för att illustrera de olika faserna i Liljas och den überweirdes destruktiva relation: Lily Brik och Vladimir Majakovskij; Ted Hughes och Sylvia Plath och slutligen T S Eliot och Vivienne Haigh Wood. Amanda Svensson säger att hon trivs på jobbet och att det blir roligare och roligare. Språket är som schweizisk armékniv, säger hon. Man fäller upp det ena användbara redskapet efter det andra.

Precis som förra gången är Text + 1 välgjort, väl förberett och högst intresseväckande. Inga spoilers, men välgörande lugn och eftertänksam fördjupning av texten. Mats Almegård håller en låg profil och låter varsamt Amanda Svensson ta sin tid. Underbart!
+ 1 då? Jo, det blev ett inspirerande samtal om filmen Trollkarlen från Oz.

Andreas Tilliander har gjort inspelningen och står även för den fina signaturmelodin.

Nästa månad samtalar Mats Almegård med Viktor Karlsson om hans roman Hon.

fredag 4 juli 2014

Mad, bad and dangerous to know

"Mad, bad, and dangerous to know". Så karaktäriserade Lady Lamb, hustru till Sir Percival Lamb,  Lord Byron. I likhet med många andra kvinnor, gifta som ogifta" var hon villig att offra en hel del för honom. Nu var det så att hon egentlige  älskade sin man väldigt mycket så valet blir ett smärtsamt dilemma för henne. I Mannen, hustrun & Lord Byron (1912) berättar Mathilda Malinng hela historien om paret Lamb och Lord Byron.
George Gordon Byron föddes 1788 i London och dog 1824 i Grekland. Fadern dog när George var tre år. Modern var milt uttryckt ambivalent och sonen hatade henne. Hans stora sorg i livet var klumpfoten. Den gjorde att han tog sig bäst upp på häst eller simmande. Lord Byron hann med det otroliga under sitt korta liv.  Genom ett par oväntade dödsfall i familjen kom han i åtnjutande av såväl titeln baron som familjeförmögenheten. Under sin tidiga ungdom reste han runt i Europa i två år.  1812 när Lord Byron är 24 år gammal kommer de två första delarna av Childe Harold´s Pilgrimage ut och Lord Byron blir berömd över en natt. En poetisk reseskildring var något nytt. Lord Byron blev vår första moderna celebritet. Senare kommer två delar reseberättelser till. Han reser i Spanien, Portugal, Belgien, Schweiz, Grekland och Italien. Han besöker krigshärdar (Waterloo, t. ex.);han beskriver respektive länders seder och bruk och han berättar om alla sina exotiska äventyr. Vart han än kommer blir det uppståndelse.  Till slut ger Lord Byron också upp försöket att övertyga läsarna om att Childe Harold inte var lika med Lord Byron. Lord Byron, Keats och Shelley var de tre stora romantikerna.  Gunnar Harding skriver väldigt bra om Childe Harold´s Pilgrimage i En katedral av färgat glas.
Den lilla läckra boken i grönt och guld på bilden har jag hittat på något loppis dock icke i år.