onsdag 20 april 2022

Veckans kulturfråga v. 16 2022: Kulturella bröder

enligt O: Veckans kulturfråga v. 16: Vilka kulturella bröder vill du lyfta fram?

Bröderna William och Henry James. William James var  filosof och psykolog och förekom på litt. listorna när jag läste psykologi i ett tidigare liv. Henry James var författare och skrev sådan böcker som Washington Square och  Porträtt av en dam.

Joel och Ethan Cohen som gjort underbara filmer som True Grit, No country for old men, Fargo och O Brother, where art thou

Bröderna Don och Phil Everly sjöng låtar som Bye, bye, love och Wake up little Susie. Under tio år var de trötta på varandra och försökte sig på solokarriärer, men det gick inget vidare så de slog sig ihop igen.
 

I biografin Tre bröder av Yan Lianke  skildrar en familjs upplevelser under en politiskt svår tid i Kina. Men de lyckas genomleva och hålla samman.

Sju bröder av Aleksis Kivi läste jag för så länge sedan att jag knappt minns den,men jag tar med den ändå för att den är en klassiker och en av de första romanerna som skrevs på finska. Den handlar om sju vildvuxna bröder som bor hemma i stugan med sin mor. När hon dör kommer de att leva fribrytarliv i skogarna. Sju bröder kritiserades mycket när den kom ut för att den sades förlöjliga allmogen. Men snart vände vinden och Sju bröder blev det litterära verk som lever än idag. Aleksis Kivi -dagen den 10 oktober firas som den finska litteraturens dag.

I Moa Martinsons serie om Betty som börjar med Den osynlige älskaren finns två råbarkade bröder, Fredrik och Fritz, som fascinerade mig mycket när jag som väldigt ung hade hittat boken i föräldrarnas hylla.

12 kommentarer:

  1. Många fina brorsor du kom på! Everly Brothers gillade jag väldigt mycket en gång i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det flöt upp det ena brödrapaet efter det andra. jag kan fortfarande ett par av Everly brothers låtar

      Radera
  2. Sju bröder bli jag nyfiken på. Tack för det :)

    SvaraRadera
  3. Henry James var en märklig man, inte riktigt förstått

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är inte svårförstådd. det är bara att läsa

      Radera
    2. inte böckerna men han själv...

      Radera
  4. skäms att jag inte ens kom tänka på Sju bröder av Aleksis Kivi ����

    SvaraRadera
    Svar
    1. huvudsaken var ju att någon kom ihåg honom! allt kan en inte komma ihåg på en gång

      Radera
  5. Okunnigt nog visste jag inte att Henry James hade en känd bror.

    SvaraRadera
  6. William James stod på kurslistan när jag läste psykologi. annars hade jag nog inte känt till honom

    SvaraRadera