tisdag 5 april 2022

Tisdagstrion v. 14 2022

Ugglan& Boken:
Tisdagstrion Vecka 14: X i boktitel, författarnamn eller huvudpersons namn

1. Max, Agatha Christies man som vill få hennes porträtt målat i Agneta Pleijels Dubbelporträtt, en roman om Agatha Christie och konstnären Oscar Kokoschka 

2. Berlin Alexanderplatz av Alfred Döblin filmades 1980 av Michael Fassbinder
och den gick som TV - serie några år efter. Det var en fantastisk upplevelse. Barnen fick riva hela huset om de ville, men en timme på måndagskvällarna var deras föräldrar borta för världen. Underbara Hannah Schygulla hade en av huvudrollerna.

3. Halldor Laxness, Salka Valka. Salvör Valgerd Jónsdóttir, Salka Valka, är dotter till en ensamstående mor. De är fattiga och allmänt föraktade av samhället. Salka Valka skrevs 1931, är översatt till många språk  och har filmats flera gånger.  Salka Valka växer upp till en flicka som vet vad hon vill och är modig och stark nog för att trotsa manssamhället. En kvinnohistoria som inte bör falla i glömska

Bonus: Laxfiske i Jemen av Paul Torday. En shejk får för sig att det måste gå att  ordna laxfiske i öknen i Jemen. Romanen filmades också. Regi: Lasse Hallström

28 kommentarer:

  1. Jag har läst en annan bok av Halldor Laxness, som jag tyckte om. Laxfiske i Jemen har jag bara sett som film. Lasse Hallström är en av mina favoritregissörer 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte sett fiskefilmen, men iden är ju fullständigt befängd. har gillat flera filmer Hallström har regisserat

      Radera
  2. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  3. så många X det poppar upp plötsligt, bekant med två av dessa

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tänkte först att det skulle bli svårt. men tvärtom. det flöt upp det ena x:et efter det andra

      Radera
  4. Jag läste igår ut "Spådomen" av Agneta Pleijel och blev golvad, vilken fantastisk författare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är väldigt duktig. jag avundas henne förmuleringsförmågan

      Radera
  5. Dubbelporträtt är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var riktigt bra. två personligheter på ett bräde

      Radera
  6. Max, det var fyndigt! Och Berlin Alexanderplats, den har jag ju läst och bra var den. Svalka Valka läste jag när jag fortfarande var barn. Den borde jag nog läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Salka Valka har jag läst ett par gånger för länge sedan. jag har sökt videon med Berlin Alexanderplats länge. skulle så gärna vilja se om den

      Radera
  7. Laxness glömde jag helt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, han är ju inte så flitigt läst nuförtiden

      Radera
  8. Spännande trio! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Laxness hade jag inte en tanke på! Dubbelporträtt har jag tänkt att jag ska läsa, men jag hade ingen aning om att maken hette Max. Berlin Alexanderplatz tänkte jag inte heller på, men jag har allt tänkt att jag ska läsa den, så ibland tänker jag i alla fall ;) Den sista har jag sett, det ser skoj ut. Tänkte faktiskt på Mikael Niemis lax ett tag, men den fick vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Laxness bara dök upp. Agatha Christies andre make hette Max. han var snäll. det var inte den förste. Niemis lax hade jag inte hört talas om innan. tack för den!

      Radera
  10. Den första boken såg intressant ut! De andra kände jag till men har inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. dubbelporträtt är väldigt bra. en får två till priset av en, så att säga

      Radera
  11. Halldor Laxness är en favorit! Jag gillade särskilt "Fria män"

    SvaraRadera
    Svar
    1. har faktiskt inte läst mycket av honom mer än Salka Valka. Pappa talade om Fria män

      Radera
  12. Berlin Alexanderplatz vill jag verkligen läsa nån gång! Dubbelporträtt gillade jag också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. och jag skulle så gärna se om serien Berlin Alexanderplatz

      Radera
  13. Inte läst någon (eller sett någon) av dessa, men blir nyfiken på Dubbelporträtt. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs den! Pleijel är väldigt pålitlig. alltid bra

      Radera