fredag 10 december 2021

Fem en fredag v. 49 2021: Antingen - eller

elisamatilda: Fem en fredag v. 49: Antingen - eller

1. Ta sönder ett pepparkakshus eller ett hus gjort av lego, och varför?
Vilket som. Är ungefär lite lika lite engagerad i båda delarna

2. Egenbakade eller köpta pepparkakor, och varför?
Egenbakade. Jag bakar franska skurna pepparkakor till 1 Advent. Mjuk pepparkaka med lingonsylt i blir saftigt och gott. Köpta pepparkakor är sällan goda.

3. Insnöad med din närmaste granne eller insnöad ensam, och varför?
Definitivt insnöad ensam. Det tror jag att min närmaste granne skulle tycka också. Inte för att jag har något emot vederbörande men ett påtvingat umgänge skulle nog kännas jobbigt för oss båda.

4. En grön jul eller en regnig jul, och varför?
En grön jul. Lättare att komma ut om inte regnet står som spön i backen

5. En plastgran eller riktig gran, och varför?

Vilket som numera. Otänkbart för några år sedan. Men det finns väldigt vackra plastgranar. Men så länge sonen och/eller barnbarnen vill klä granen så får det bli en levande rödgran.

21 kommentarer:

  1. Pepparkakorna där ser väldigt goda ut! Jag borde kanske ta och baka en mjuk pepparkaka. Undrar om jag någonsin gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är faktiskt riktigt goda. minns inte när jag gjorde en senast. de skurna pepparkakorna har jag i alla fall gjort vartenda år

      Radera
  2. Nu blev jag lite sugen på att baka en mjuk pepparkaka. Det gjorde mamma ibland när jag var barn. Hon hade en hjärtformad bakform till detta. Lite sur grädde var bra att ha i smeten, men numera surnar ju aldrig grädden på det viset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det får ju bli gräddfil då. gör du en mjuk pepparkaka. det kan ju vara kul att uppliva barndomsminnen

      Radera
  3. gör egen pepparkaksdeg med massa kryddor, bakar inte lika ofta nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en massa kryddor är jättebra. bakar bara mina skurna franska

      Radera
  4. Kul att läsa andras svar! Tänk jag tycker köpta pepparkakor är godast, men då har jag inte smakat dina! Mjuk pepparkaka har jag ett recept från min mamma, med filmjölk, den är jättegod!
    Plastgran funkar, och insnöad sitter jag också själv!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är väldigt goda. lite knäckiga. bäst om de blir snudd på brända. de går att
      göra tunna också. filmjölk kan jag tänka mig fungerar på. konstgjord gran är troligen bättre än plastgran

      Radera
  5. Dina pepparkakor ser väldigt goda ut, dem skulle nog till och med jag gilla.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är inte så förtjust i pepparkakor men de här skurna franska är goda. och tunna. står i Sju sorters kakor

      Radera
  6. Jag har ännu inte sett en enda människa som skulle välja grannen framför att sitta ensam! Vad säger det om oss tro? Pepparkakor lär man bli snäll av hörde jag som barn. Sen avslöjade någon att kryddorna de innehåller är bra om man har problem med magen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också funderat på det. men jag tror att de flesta inte tänker sig någon längre tid som insnöade. pepparkakskryddor är säkert bra för magen särskilt om de är ordentligt tilltagna

      Radera
  7. Sådana pepparkakor har jag aldrig sett/smakat förut. Jag skulle kanske gilla dom, för pepparkakorna man köper i affären äter jag inte. Ogillar kryddmixen i dom.
    Önskar mig en grön jul och hoppas att min önskan uppfylls. Det skulle i så fall vara tredje året i rad - om jag inte minns fel alltså.
    "Äkta" julgran minns jag från min barndom, då det knappt fanns några plastgranar. Men då vi varken har barn eller barnbarn blir det ingen gran alls här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har haft "äkta" gran i hela mitt livmen känner mig nu vara mogen för en konstgjord, en liten bordsgran, eller ingen alls. om inte barnbarnen kommer och vill klä granen förstås

      Radera
  8. Pepparkakorna ser fina ut. Jag gjorde en egen variant av pepparkakor i år, blev lite som småkakor, riktigt goda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. pepparkakorna är jättegoda och en kan göra dem tunna. receptet står i Sju sorters kakor

      Radera
  9. Pepparkakorna på bilden ser väldigt goda ut. Men jag är ingen bagare så det får bli köptas. Ha en god helg!

    SvaraRadera
  10. det är mina pepparkakor på bilden. goda och lätta att göra. trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Mjuk pepparkaka är underbart! Jag gör en mjuk pepparkaka i långpanna med frosting på och lite lingon. Mums!

    SvaraRadera
  12. Mjuk pepparkaka det är ju så otroligt gott - tror nästan att jag faktiskt tycker det är den godaste :) Ja det finns verkligen fina konstgjorda granar nu mer.
    Ha en fin ny vecka

    SvaraRadera
  13. Håller med dig, regn är ingen hitt. Då är det bättre med en grön jul. Så verkar det också ska bli i Falun tyvärr. Här ska det vara töväder fram tills julafton. Så trist :(

    SvaraRadera