söndag 15 augusti 2021

En smakebit på søndag v. 32 2021

"Jaså, är det du John Erik." Ante dök upp ur havet av människor, höjde glaset och nickade. En snål huvudrörelse. Nej, hans kusin hade aldrig gillat honom, men det var roande att notera hur han alltid kom framkrypande till slut, hur han sedan dröjde sig kvar, såg sig tvungen att konversera, tränga sig ännu närmare. Som spindlarna i näten utanför stugfönstren, tänkte Erik, på andra sidan glaset. Deras silhuetter i gryningsljuset. Varje natt hängde de där. Varje morgon tog han sopborsten på altanen och svepte den över rutorna."

Från sidan 9 i Jakthistorier av Liselott Willén. 

Fler smakebitar  HÄR

16 kommentarer:

  1. Bra liknelse med spindlarna 🙂 Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. kul, en Ålandsbok igen, spindlar är bra, de äter skadedjur

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag läser många ålandsböcker nu. och jag gillar spindlar

      Radera
    2. Åland 100 år, sverigefinnar har aktiviteter i Göteborg, spindlar är nyttodjur som äter skadedjur, kul att titta på. Vår bil står stilla några dagar, det blir spindelnät vid backspegeln

      Radera
    3. det är därför jag läser ålandsböcker. spindlar trivs endast i friska hus. jag är mycket aktsam om mina

      Radera
  3. Målande liknelse! Jag har läst en annan bok av henne, som var mycket obehaglig (och bra).

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det! ja, hon är obehaglig på ett speciellt sätt och hennes karaktärer är inte särskilt sympatiska. men hon är bra

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LW har skrivit några romaner men är inte så känd

      Radera
  5. Älskar liknelsen med spindlarna :D
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är fin. spindlar är fascinerande

      Radera
  6. Nu blev jag förvånad. Jag trodde inte jag läst denna författare, o när jag kollar upp så har jag läst den här boken, 2014. Inte ett dugg minns jag av den men har gett den en trea så den var inte så tokig alls! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst något av henne tidigare som jag tyckte var lite annorlunda och ganska dystert men bra

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Känner varken till bok eller författare. Nu börjar den där tiden då det är så vackert med daggiga spindelnät på mornarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. spindelnät med daggdroppar på är fina. inomhus är de inte så charmiga. men jag gillar spindlar

      Radera