söndag 1 augusti 2021

En smakebit på søndag v. 30 2021

" En dag klappade Satoru mig ursäktande på huvudet. "Förlåt, Nana." Okej, Okej, Inga problem. "Jag är så ledsen att det har blivit så här." Du behöver inte förklara. Jag har lätt för att fatta. "Jag hade aldrig tänkt skiljas från dig." Livet blir inte alltid som man har tänkt sig, vare sig för människa eller katt. Om jag måste sluta bo ihop med Satoru skulle jag bara återgå till livet som det var för fem år sedan. Då benpipan stack ut ur mitt bakben. Det skulle inte vara någon stor grej om vi sade adjö och jag flyttade ut på gatan igen. Jag skulle bli strykarkatt igen redan i morgon, utan problem. Jag hade inte förlorat något. Bara vunnit namnet Nana och de fem åren tillsammans med Satoru. Se inte så ledsen ut. Katter tar livet som det kommer, utan att hetsa upp sig. "

Från sidan 18 i En katts resedagbok av Hiro Arikawa

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

18 kommentarer:

  1. lånade denna men tydligen blev den inte läst då

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag köpte boken med tanke på katten i familjen. han vill säkert bli läst för

      Radera
  2. Den har jag hört en hel del om, bara bra saker. Den låg framför mig när jag var inne i en bokhandel nu på semestern och den drog lite, men blev aldrig inköpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har kontakt med en trevlig cornish rex så jag blev lite nyfiken

      Radera
  3. Den har jag läst utom de sista sidorna, de klarade jag inte av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad säger du? nu får jag onda aningar!

      Radera
  4. Oh så sorglig smakbit, fixar jag att läsa den utan att gråta? Är den alltigenom sorglig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst en bit till och än så länge är det inte särskilt sorgligt i varje fall

      Radera
  5. Denne har jeg lest. Sjarmerende feelgood. Jeg koste meg med lesingen. Håper du også gjør det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag nog. men jag anar att det blir sorgligt på slutet

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Har hört att den är väldigt sorglig på slutet. Får se om jag läser den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag förstår nu att det blir sorgligt på slutet. det ser jag inte fram emot

      Radera
  7. Har läst boken och den var väldigt fin.

    SvaraRadera
  8. Lyssnat på den här, har för mig att det var en fin bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. japanska författare skriver fina böcker

      Radera
  9. Den boken har dykt upp här och var. Jag blir nyfiken på den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, många har skrivit om den. kul att läsa om när det finns en liten katt i familjen

      Radera