onsdag 14 april 2021

Veckans kulturfråga v. 15 2021

enligt O: Veckans kulturfråga: Vilken text om våren är din favorit

Majs ljuva knoppar av H(erbert). E(earnest). Bates kom ut 1958 . Det är också en dramakaomediserie som gjordes 1991 - 1993. Handlingen rör sig kring familjen Larkin som bor i Kent. Tiden är 1950 - talet.

Våren 1945 är en novell av Marlen Haushofer. En kvinna tar hand om sin mor som planterar penséer i sin balkonglåda. När flyglarmet går tar kvinnan med sig moderna  till en lövhög undeer en bok. Modern somnar och dottern sitter och ser hur staden brinner. När modern vaknar börjar hon planera vad hon ska plantera härnäst.


En vårvintervisa

"Smält min is,
låt min snö
gå i tö",
suckade vintern till våren.

"Kanhända, kanhända om solen vill,
vi vänta väl ännu en månad till,
så kanske det sker", sjöng våren.

Text: Gustaf Fröding
Musik: Torgny Björk


8 kommentarer:

  1. Marlen Haushofers noveller är fina, tror jag har några olästa i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. denna japanska har du väl sett:
      https://www.svtplay.se/video/30536366/efter-stormen

      Radera
    2. jag har sett den, men jag vill gärna se om den! tack för att du håller utkik. jag ska se den med det snaraste

      Radera
  2. En fin tanke att börja planera vad man ska plantera härnäst.
    Jag valde en annan Frödingdikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. eller hur? dottern hindrar henne att se åt staden och modern tänker på sina växter

      Radera
  3. Har inte läst Majs ljuva knoppar, men minns att jag älskade serien. Var det inte en ung Catherine Zeta-Jones i en av rollerna?

    SvaraRadera