fredag 9 april 2021

Fem en fredag v. 14 2021: Från knopp till tå

elisamatildas fredagsfrågor har rubriken 

Från knopp till tå 

1. Hur känns det i kroppen den här veckan?
Comme ci, comme ça, tycker jag.

2. Vad gör du för att träna knoppen?
Löser sudoku och korsord och liknande. Ser Kontrapunkt och Muren i TV. Lyssnar på Vetenskapsradion, Filosofiska rummet, Kropp och själ. Och läser, förstås. Mycket

3. Vilken typ av aktivitet gör en dålig dag till det bättre?
Barnbarnskvitter på Face-time. Solande på altanen med en bra bok. Promenader.

4. Vad är vardagslyx för dig?
Är mycket modest. Ett glas vin. En bukett blommor
 
5. Hur känns det i sinnet om våren?
Vemodigt. Nostalgiskt

28 kommentarer:

  1. Ett glas vin kan definitivt vara vardagslyx, en god bit mat är ju också härligt! =) Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack detsamma! får se om det blir något vin i helgen. ska i varje fall leta vårblommor

      Radera
  2. skönt att det finns teknik, men någon måtta på det också

    SvaraRadera
    Svar
    1. om du menar damens träningsredskap så tycker jag att det ser ganska bekvämt ut.

      Radera
  3. Instämmer i alla dina svar utom det sista. Så kan jag känna på hösten, men våren känns hoppfull för mig. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att hösten är min bästa årstid.och jag gillar att vi har skillnad på årstiderna

      Radera
  4. Får man både god mat och ett glas gott vin, är det verkligen fint!
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så. det blir trevligt att kunna träffa vänner igen. när nu det kan bli

      Radera
  5. menar digital kontakt med nära och ... kära ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. på så sätt. ja, det är faktiskt bra. även för andra möten som inte kan bli av

      Radera
  6. Alltid hyggelig med blomster, særlig om man slipper å kjøpe de selv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. klart att någon annan ska bjuda på både vin och blommor. och varför inte lite god choklad?

      Radera
  7. Korsord sysslar jag med också ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är faktiskt riktigt avkopplande och kan vara lärorikt

      Radera
  8. Nu har jag ingen altan, men min oas är balkongen. Där kan jag sitta i solen och läsa en bok. Och under sommaren kan jag sitta där hela natten, förutsatt att den är varm;-)

    Tycker att hösten känns mera nostalgisk och vemodig än våren, men vi är ju alla olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. altan eller balkong. en sitter ju ändå ute och läser. ja rimligtvis borde ju hösten vara den melankoliska tiden men så är det inte för min del

      Radera
  9. Barnbarnskvitter på Face-time är nog svårslaget om man har barnbarn kan jag tänka mig. Det är väl det fina med att vi har det som nu i pandemin. Sådan tur att tekniken finns, tänk om detta varit innan internet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. barnbarn är över huvud taget svårslaget. och de vill gärna att vi fejstimar

      Radera
  10. God mat och vin, finns det något bättre?
    Gillar våren mycket, då går vi mot varmare tider och grönskan.
    Mysigt med barnbarnen på facetime, förstår att det piggar upp!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. god mat och gott vin i gott sällskap är väldigt trevligt. och när våren bestämt sig och blivit vår så går det bättre. det är brytningstiden som som känns besvärlig. trevlig helg du också!

      Radera
  11. God mat är inte dumt, vin är jag inte så förtjust i, men gärna cider. Korsord är nog bra för knoppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. god mat kan väl kombineras med gott öl om en inte gillar vin. orsord är säkert bra för både kropp och knopp

      Radera
  12. Kontrapunkt är ett helt fantastiskt program, mina högtidsstunder, och då ska du veta att jag i stort sett inte kan några svar. Men njuter av alla kunniga deltagare och hur de resonerar sig fram inom sitt gebit. Muren såg jag förra säsongen men tyckte det var dötråkigt. Men, istället tittar jag på tramsiga Alla mot alla och har fastnat totalt. Jag drar ner volymen och textar programmet så slipper jag lida av allt det högljudda mellansnacket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är Kontrapunkt fantastiskt. det är fest de kvällarna. jag kan möjligen någon litteraturfråga och någon enstaka musikfråga. jag är lite förtjust i Muren. Alla mot alla har jag inte sett. men nu har jag tagit fram det på play. står inte ut med skrikande programledare så jag får göra som du

      Radera
  13. Vardagslyx ska väl inte vara så märkvärdigt. Ett glas vin eller en blombukett låter som en vettig nivå på vardagslyxen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej det behöver inte vara märkvärdigt alls. någon annan får gärna fixa

      Radera
  14. Vad gör kvinnan på bilden, antar att hon tränar kroppen i blåsväder.
    Trevligt att läsa dina svar. Jag lyssnar också en hel del på radio, kvittrar med barnbarnen fast mest irl och uppskattar blommor och vin.
    Våren har jag lärt mig gilla med åren, förr var hösten den stora favoriten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar att peta fram vårblommorna bland löven men jag tycker att våren är en orolig tid. när det sedan blir riktig vår är det bra igen

      Radera