tisdag 13 april 2021

Tisdagstrion v. 15 2021: Väderstreck i titeln

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 15: Tre böcker med väderstreck i titeln

 

1. Östan om sol, västan om måne. Min skattkammare del 6

Klassisk norsk folksaga om en modig flicka och hennes kärlek till den vita björnen, som är en förtrollad prins

2. Den smala vägen mot norr av Richard Flanagan

Romanen bygger på författarens fars berättelse från tiden som slavarbetare i ett japanskt fångläger. Australiensiska, tasmanska och koreanska krigsfångar skickades ut i Burmas djungler för att bygga en järnväg mellan Siam (Thailand) och Burma för den japanske kejsarens räkning.

3.  Andra världskriget på Söder av Gösta Friberg

En del av dikterna berättar om hur det var att vara barn under kriget.
Bagladies, hemlösa,losers, gräshoppor, sömnlösa, kvinnor, spinnare och svärmare - alla får plats i Gösta Fribergs dikter.

28 kommentarer:

  1. Den smala vägen not norr har jag ju hört talas om men glömde helt till veckans utmaning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var nog den andra titeln jag kom på. Östan om sol, västan om måne kom först

      Radera
  2. Har inte läst någon av dessa. Jag verkar överhuvudtaget inte ha läst många böcker med väderstreck i titeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, väderstrecken är ju inte så väldigt vanligt förekommande i titlar

      Radera
  3. En oläst trio för mig, fast jag blir lite nyfiken på trean - jag är ju söderbo!

    SvaraRadera
  4. kul titlar du hittat, alla makens Skattkammare har vi kvar men jag har inte tittat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att ha alla delarna kvar! jag gillar de äldre utgåvorna bäst

      Radera
  5. Östan om sol västan om måne har jag också i min trio - på sätt och vis. Richard Flanagan har jag aldrig läst något av men det vill jag gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag såg det. den där biografin om John Bauer hade jag aldrig hört talas om. Richard Flanagans bok tyckte jag mycket om

      Radera
  6. Min skattkammare hade jag som barn, men jag tror att jag bara hade de fem första delarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade också några delar. oklart vilka yngre syskon som tog hand om vad

      Radera
  7. Å, jag hade den skattkammarboken! Ett så vackert uttryck, östan om sol & västan om måne

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst dessa, fick leta efter böcker med väderstreck.

    SvaraRadera
  9. Östan om sol, västan om måne är en sån där härligt poetisk titel!

    SvaraRadera
  10. Flanagans bok finns i min trio också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en jättebra bok som en verkligen kan vilja puffa för

      Radera
  11. Flanagans bok har jag läst. Tack för de andra tipsen!

    SvaraRadera
  12. Min Skattkammare. Nu blev jag nostalgisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det blir en inför Min Skattkammare!

      Radera
  13. Flanagans bok blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera