torsdag 24 oktober 2019

Dramatiska damer

Det kanske säger mer om mig än om Dramatiska damer, men jag hade aldrig lånat den. Och hade jag inte fått den som läsex från Historiska Media hade jag aldrig läst den. Jag gillar varken omslag eller titel. De ger sken av något spektakulärt som inte stämmer med innehållet i boken som är bra mycket mera seriöst. Sjuttiofem porträtt från femhundra år är undertiteln och den är ju mera sansad. Maria Persson är illustratör och en duktig sådan ser en på alla bilderna i boken. Nils Hjort är historiker och skribent i från Jönköping och han har skrivit texten. Urval kan ju alltid diskuteras. I Dramatiska damer trängs de helt okända med de mycket kända, som Greta Garbo, Moder Teresa och Golda Meir. Varför inte låta de okända få ta hela utrymmet? De flesta utav dem var föregångare och gick helt sin egen väg. Jag tänker till exempel på en sådan som proffsidrottaren Tillie Olsson som gjorde cykelsporten stor efter det att hon emigrerat till USA 1891 och börjat cykla. Familjen skämdes. Raketforskaren Yvonne Brill f. 1924 omnämndes i dödsrunan 2013 (!) för sin Biff Stroganoff men inte för sin forskning. Mediet Eusapia Palladino var bluffmakarnas okrönta drottning i en tid då psykologin var på frammarsch. Många, till exempel Pierre Curie, trodde fullt och fast på henne, medan den amerikanska publiken var kallsinnig. När hon dog år 2000 var alla hennes knep avslöjade. Damerna Bonnie Parker och Elena Ceausescu var snarare ökända än kända. Vem har inte sett filmen Bonnie Och Clyde? Och vem har inte läst om alla fru Ceausescus skor? Men lyxen var så oerhört mycket mer omfattande medan landets befolkning svalt och for illa. Den första damen, Roxelana, föddes 1505 ca och den sista Wangari Maathai, som så skogsskövling som själva roten till det onda, föddes 1940. På det hela taget kan jag säga att det var intressant att läsa om de helt okända kvinnorna som tog sig för sådant som inte låg i tiden och som ansågs opassande för kvinnor. Mod saknades verkligen inte. Inte styrka heller. Och jag tror att Maria Persson och Nils Hjort haft roligt när de framställt boken.

Titel: Dramatiska kvinnor
Text: Nils Hjort
Illustratör: Nils Hjort
Tryckår: 2019
Förlag: Historiska Media

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar