tisdag 3 september 2019

Tisdagstrion: Kvinnlig vänskap

Kvinnlig vänskap är temat för Ugglans och Bokens tisdagstrio v. 36.


1. Tuttan och Ingeborg
(You Can't Play In Our Yard Anymore)
Tuttan och Ingeborg, två flickor små,
med ljust och vackert hår och ögon blå.
Rosetter i håret, på skon likaså,
förklä'n med fickor i har dom bägget två.
Från skolan kommo de jämt hand i hand,
och därvid knöto de ett evigt vänskapsband.
Men en gång plötsligt börja' de att slåss:
"Nu får du aldrig mera komma hem till oss.
Jag vill'nte leka mer på er gård, jag är inte vän med dej mer,
Jag kan gno på källartaket när du står utanför och ser.
du får'nte  klättra mer i vårat träd och jag gillar inte dej,
jag vill'te leka mer på er gård när du är så le mot mej!"

Vägen till skolan var fruktansvärt lång,
när de gingo var för sej för första gång.
Timme på timme går, grämelsen gror,
bägge sväljde tåren, sorgen var stor.
Men vid det sista långa rastkvarter,
kan inte Ingeborg klara sej mer:
"Tuttan, jag ångrar så på det där du vet,
låt oss vara vänner i all evighet!
Kom och följ med hem på våran gård, jag är'te ledsen på dej mer,
vi kan gno på källartaket, när dom andra står och ser.
Du får gärna klättra i vårt träd, kom och följ med hem till mej,
kom och följ med hem på vår gård, för jag är så kär i dej!" 
Svensk text: Ernst Rolf
2. Springa med åror av Cilla Naumann handlar om två flickor, 
Monika och Johanna, och deras vänskap genom åren. 
De kommer från helt skilda världar och 
träffas först under sommarloven. 
De fungerar bra ihop och har väldigt roligt . 
Monika får se sin hemmiljö genom sommargästernas ögon. 
Allt är bra tills Martin dyker upp och förstör.
3. Gunilla Linn Persson, Vännen. W&W 2003
Den här boken läste jag långt innan jag började blogga. 
Och jag minns den än.
Två kvinnor på ön Järnöran efter det att 
sommargästerna farit hem och hösten står för dörren. 
Ellinor är trettio år och har fyra barn. 
Edit Ingman är åttio och har börjat bli förvirrad. 
Hon är mycket ensam. Lite har hon sig själv att skylla. 
Mellan dessa båda kvinnor växer en vänskap fram. 
Även om Edit varje dag frågar Ellinor vem hon är. 
Jag minns hur författaren skildrar den gamlas sätt att röra 
sig ute i naturen; hur hennes fötter tar sig fram liksom 
på egen hand. Jag har läst flera böcker av Gunilla Linn Persson 
som jag varit väldigt förtjust i.

20 kommentarer:

  1. tack för lite annorlunda tips, nya för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (jag köper begagnat i England ibland... USA blir tull och dyrare porto)

      Radera
    2. jag kom av mig när jag kollat Adlibris, men jag ska söka vidare bara för skojs skull

      Radera
  2. Har inte läst någon av de böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Vännen blir jag riktigt nyfiken på! Och kul att du har med Tuttan och Ingeborg! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den dök upp i huvudet. mamma sjöng den förr i tiden. Vännen minns jag som så fin. tror att den är lite självbiografisk också

      Radera
  4. Har inte läst någon av dina. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Känner inte till någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  6. Tuttan och Ingeborg, denna sång minns jag! Springa med åror har jag hört talas om men aldrig läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att någon annan minns den! mamma sjöng den. Springa med åror är väldigt bra.

      Radera
  7. Kallades inte Ernst Rolfs fru Tuttan?

    SvaraRadera
  8. Springa med åror tyckte jag var fantastiskt bra. Sen läste jag också 62 dagar av henne som är en ungdomsbok som utspelar sig under samma dagar, fast ur en annan persons perspektiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också läst annat av henne som jag verkligen gillat

      Radera