söndag 1 september 2019

En smakebit på søndag

"Tidsresenären - för det är praktiskt att kalla honom för det - höll på att förklara ett mycket komplicerat problem för oss. Hans grå ögon lyste och tindrade, och hans vanligtvis bleka ansikte var fyllt av färg och liv. I eldstaden flammade brasan, och den mjuka strålglansen från silverlampetterna fångade kolsyrebubblorna som dansade och blixtrade i våra glas. Våra stolar,  som var gjorda efter hans eget patent, verkade omfamna och smeka oss snarare än att bara underkasta sig att bli suttna på. Där fanns den där lyxiga avslappnade atmosfären efter en god middag när tankar tillåts ströva fritt utan krav på exakthet. Han förklarade problemet för oss - och poängterade vikten av sina tankar genom att gestikulera med ett magert pekfinger - medan vi lojt satt och beundrade hans kreativa tankebanor. Han tog sin nya paradox väldigt allvarligt. (Det var i alla fall som en paradox vi tänkte på den.) "Lyssna noggrant nu", sa han. "Jag måste vända upp och ner på ett par föreställningar som är allmänt accepterade. Den geometri till exempel som ni fick lära er i skolan är baserad på ett missförstånd."
Från sidan 7 i Tidsmaskinen av H. G. Wells
Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakprov av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna.
Fler smakebitar HÄR

29 kommentarer:

  1. denna väntar i bokhyllan, tack för fin smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns författaren ifrån morfars bokhylla

      Radera
  2. Den läste jag för ett tag sedan, en riktig klassiker.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. En klassiker, men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det går ju att ändra på. det ska jag göra nu

      Radera
  4. Denne boken likte jeg mer enn jeg trodde jeg vill gjøre. Den er virkelig fin, og også lengre og med flere "besøk" enn det jeg hadde trodd på forhånd. Jeg forstår hvorfor dette regnes som en klassiker og håper du liker den like godt som meg :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gläder mig att höra. det är en klassiker som jag länge tänkt läsa och nu ska det bli gjort

      Radera
  5. Klassiker som jag är osäker på om jag läst eller inte. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. En fantastisk författare. Så långt före sin tid. Osäker på om jag läst den här. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ibland, ganska ofta, blir en överraskad av hur många som varit före sin tid. och så många som antagligen är det nu fast vi inte fattar det.

      Radera
  7. utgiven 1895, inte illa att ha överlevt! Och så fungerar ju verkliga klassiker. Har inte läst den, kanske ska den föräras en plats på min attläsalista! Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det ska den nog. jag ser fram emot läsningen

      Radera
  8. I read The Time Machine after having read The Map of Time by Félix J. Palma which is based on the former. Both are great reads, I heartily recommend them.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I didn´t know about Félix Palma! interesting! thank you for the recommendation

      Radera
    2. But of course. Hope you'll like it.

      Radera
  9. Har jag läst i just den nyutgåvan. En klassiker som håller stilen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Har inte läst den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Tänk att ha en egen tidsmaskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte om jag skulle kunna hantera den. skulle nog missbruka

      Radera
  12. En författare jag också känner till namnet, men inte har läst. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en klassiker som jag inte läst tidigare. morfar talade om honom

      Radera
  13. Svar
    1. har inte läst den tidigare så det ser jag fram emot

      Radera