söndag 22 september 2019

En smakebit på søndag

Modernista
"Jag önskar att jag kunde berätta allt om fabriken. Det kan jag inte längre. Snart minns jag inte mina dagar och nätter, eller varför jag föddes. Allt jag kan säga är att jag var där i olika långa perioder mellan 2013 och 2017 och att de utsatte min hjärna för så mycket ström att de var säkra på att jag inte skulle kunna skriva det här. Först intensivt i en serie med tolv behandlingar. Det var det ord de använde. Ett ord som neutraliserade deras verksamhet och som skulle minska rädslan för ingreppet. De sa att behandlingen var skonsam och att man kunde likna den vid att starta om en dator. De använde sig verkligen av sådana usla bilder. Det var ett språk skapat av de som tror att en människas lidande kan lindras på detta sätt och de var så vana vid det att ett ingrepp förvandlades till någonting  man glömde lika lätt som sin senaste lögn."

Från sidan 5 i Linda Boström Knausgårds Oktoberbarn. 
En smakebit på søndag är en läsutmaning där vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers. Den här veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. 
Fler smakebitar HÄR

28 kommentarer:

  1. en stark viktig bok, Linda Boström Knausgård ger röst till dem som inte kan.

    SvaraRadera
  2. Nej, men usch. Alltså elbehandlingar... de är så läskiga och kan de verkligen hjälpa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det verkar som om de kommit tillbaka. trodde att elbehandling hörde till det förgångna

      Radera
  3. Jag tänker att jag borde läsa, men orkar inte. Har jobbat med elbehandingar en kort period för 30-tal år sedan, tills jag kände att jag inte kunde p g a egna tveksamheter. Men jo de hjälper vissa patienter, som annars sannolikt skulle dö (suicidera). Den komplicerade frågan är bara vad man får göra mot andra mot deras vilja. Å andra sidan, är det verkligen ngns vilja, när denne är svårt sjuk och inte vet vad den gör?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är inget enkelt problem. det finns många bottnar. och jag vet att somliga kan det hjälpa på, men till vilket pris?

      Radera
  4. Tack för smakbiten, otäck behandling.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Låter som en bok som berör.

    SvaraRadera
  6. Det verkar som en otäck bok, men viktig.

    SvaraRadera
  7. Ett viktigt ämne, även om det kan vara väldigt obehagligt att läsa om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en bör nog känna till vad som händer. det är inte roligt att läsa. starkt att orka/kunna skriva om det

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Låter obehagligt det där. Med anledning av Försäkringskassans nuvarande inkompetenta suicidriskbedömning lär väl allt fler avsluta sitt liv med självmord, med eller utan föregående behandlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så sant. försäkringskassan är en obehaglig maktfaktor. om jag förstår saken rätt sätter fk sig över läkarnas sakkunskap.

      Radera
  9. Jag missade större delen av intervjun i Babel tror jag det var. Men nu har jag läst in mig lite mer om boken, och jag vill säkert gärna läsa den. Tack för stark smakbit, man får inte rygga för hemskheter som pågår

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, en bör allt känna till även om det är tung läsning. jag tyckte att hon var väldigt bra i Babel

      Radera
  10. Jag har funderat på den, det har jag. Men ämnet är svårt. Det finns de som får bestående minnesstörningar, det gör det, men depression är en potentiellt dödlig sjukdom och ECT används ju när läkemedel inte fungerar.

    SvaraRadera
  11. ja, visserligen. men ofta är väl patienten inte medbestämmande? och hur många behandlingar ska det vara tillåtet att ge på raken?

    SvaraRadera
  12. Det här är kanske någon man (alltså jag) borde veta mera om. Nu får jag bara associationer till Gökboet.

    SvaraRadera
  13. ja, det ligger en del i den associationen om än på ett lite annorlunda plan. den här boken är nog ganska avslöjande

    SvaraRadera