tisdag 6 augusti 2019

Tisdagstrion: Katter


Ugglans & Bokens tisdagstrio gäller katter.
1. Gubbe och katt av Nils Uddenberg
En katt väljer författaren och hans hustru som sina människor och flyttar in i deras redskapsskjul. Paret matar och kisse utökar sitt revir; långsamt och tålmodigt och vips! har hon flyttat in.
2. Evighetsbarnen av Beate Grimsrud 
Katten Kassandra är den viktigaste levande varelsen i Andrés liv. Hon är hans samtalspartner, barn, förtrogna och terapeut. Hon förstår honom bättre än någon annan och de vet var de har varandra. Och hon gillar inte inkräktare som till exempel mer eller mindre tillfälliga flickvänner.
3. En orolig grav av Elly Griffiths
Katten Flint finns alltid med i romanerna om Ruth Galloway. En gång hade han en liten pigg flickkompis som hette Sparky, men hon hittades dödad på Ruths trappa en hemsk morgon.

Bonus: Idag läser jag i tidningen att en redaktör på en tidning i Texas funnit en hittills okänd novell av John Steninbeck. Den är ovanligt lekfull och glad för att vara skriven av 1962 års nobelpristagare och handlar om en kock och hans katt. Troligen skrevs den medan Steinbeck var krönikör i Le Figaro.

29 kommentarer:

  1. Tänk att det går att hitta en okänd novell av Steinbeck! Vilket fynd! (Hoppas den är äkta.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är den nog, tror jag. fast det är klart. varför skulle han plötsligt skriva en glad novell?

      Radera
  2. Svar
    1. håll till godo! du borde bekanta dig med Ruth Galloway, Hannele. tror att du skulle gilla henne

      Radera
  3. Gubbe och katt är trevlig! Griffiths har jag läst en bok av. Grimsruds bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grimsrud är bra. allra bäst är förstås En dåre fri

      Radera
  4. Griffiths katt kom nästan med i min trio, gillar när katter får vara egna karaktärer i böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är trevligt att träffa Flint och alla de andra karaktärerna i Griffiths böcker

      Radera
  5. Ja, katten Flint hos Ruth Galloway. Den tänkte jag inte alls på. Gubbe och kattboken blir jag mer och mer intresserad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är riktigt trevlig. Flint uppträder ju i varenda bok om Ruth Galloway

      Radera
  6. Tack för tips! Gubbe och katt är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är läsvärd. Uddenberg har gjort en riktig studie

      Radera
  7. Gubbe och katt har jag för mig att jag har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var ju väldigt omtalad när den kom

      Radera
  8. Evighetsbarnen var ny för mig men den låter bra! Gubbe och katt har jag länge tänkt att jag vill läsa. Bra tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för det. Grimsrud är bra. Gubbe och katt är intressant

      Radera
  9. Flint hade jag gärna haft med i min trio, men kom inte att tänka på honom. Tack för dina tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flint är ju en viktig person i Ruth Galloways hushåll

      Radera
  10. Grimsrud ska jag kolla upp. Men nog skrev Steinbeck en hel del glatt och roligt - även om Vredens druvor och Öster om Eden inte hör till den kategorin direkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det mesta handlade väl ändå om samhällsproblem? och folk som hade det svårt

      Radera
  11. Gubbe med katt och En orolig grav har jag läst. Usch vad hemskt det var när Sparky dödades.

    SvaraRadera
  12. Boken om Ruth Galloway har jag läst. Beate Grimsruds bok verkar intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grimsrud är väldigt intressant. bäst är dock En dåre fri

      Radera
  13. Griffiths serie ska jag läsa någongång.

    SvaraRadera
  14. Gubbe och katt var fin! :)
    Steinbecks novell skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera