söndag 11 augusti 2019

En smakebit på søndag

En smakebit på söndag är en läsutmaning som går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger - tanker om bøker
som håller i trådarna.

"Mamma lever än idag. Hon säger inget mer men skulle ha mycket att berätta. Jag däremot har ältat historien så länge att jag knappt minns den.För den går ett drygt halvsedkel tillbaka i tiden. Det var en händelse som ägde rum och blev ett allmänt samtalsämne. Folk talar fortfarande om den, men bara om en människa som dog, trots att de döda var två. Ja, just det, två. Och utan att skämmas det minsta! Varför då? Varför låtsas de inte om den andre? Jo, den ene var en skicklig berättare och fick alla att glömma det brott han hade begått, medan den andre var en analfabet, en stackare som Gud tycks ha skapat enkom för en kula, för att förpassas åter till stoftet, en anonym människa , en människa som inte fått så mycket som ett förnamn. Jag ska genast säga att den andre döde, han som mördades, var min bror. " Från sidan 9 i Fallet Mersault av Kamel Daoud. Fler smakebitar HÄR.

18 kommentarer:

  1. ny bok för mig, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant att läsa parallellt med Främlingen

      Radera
  2. Den här boken kände jag till, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Åh, den vill jag läsa! Hade glömt bort vad den hette bara. Tack för påminnelse! Måste läsa Främlingen också, för det har jag inte gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser Daoud och fick plocka fram Främlingen och läsa om den också. tror att du ska läsa Främlingen först

      Radera
  4. Tack för smakbiten, som ju utan tvekan väckte intresse för boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den går ju i direkt polemik med Främlingen

      Radera
  5. Tack för smakbiten, intressant upplägg.

    SvaraRadera
  6. En för mig okänd författare. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, han är ganska okänd, men det finns något annat översatt till svenska

      Radera
  7. En ny bok även för mig, men jag gillade verkligen smakbiten. Språket var så fint, det fick mig att komma in i texten med en gång. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst Främlingen, men jag kan tänka mig att det blir en bra läsupplevelse att läsa bägge!

    SvaraRadera
  9. jag tror att en gör klokt i att läsa Främlingen först så får en mest utbyte av det hela

    SvaraRadera
  10. Kände inte till den här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är nog inte så känd, men inte desto mindre intressant. snart utläst

      Radera