torsdag 8 augusti 2019

Helgfrågan v. 32

Mia undrar i sin helgfråga vilken bok vi ser fram emot att läsa i höst.
AB
   
Ålevangeliet tror jag är en spännande bok. Ålen har ju alltid fascinerat mänskligheten. Redan Aristoteles skrev om den och nu är den på väg att dö ut innan någon lyckats lösa gåtan. Patrik Svensson har stora förväntningar på sig.

Kirke av Madeleine Miller handlar om litteraturens första häxa. Hon sägs ha varit faster till Medea och hon förförde Odysseus med sin sång när han var på väg hem till Penelope. Manskapet som varnade Odysseus förvandlade hon till grisar. Detta är Millers andra bok. Både denna och den första, Song of Achilles, åkte direkt upp på New York Times bästsäljarlista.
W&W
Den första tycks inte vara översatt till svenska.

Bonusfrågan: Vad ska du göra i helgen?

På lördagen blir det nog ett besök på IKEA i Malmö och på söndagen hoppas vi på någon konsert i nejden.
                

                    

18 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av de böckerna. Både jag och maken får rysningar vid tanken på IKEA-besök! Trevligt med konsert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är mycket sällan jag är på IKEA, men ibland kan det vara lite kul

      Radera
  2. Svar
    1. sonen och jag köpte en bokhylla sist :)

      Radera
    2. ja, så klart! en vet aldrig vad det kan bli. det känns skönt att inte direkt ha något ärende.

      Radera
    3. intressant idé det där med Kirke

      Radera
  3. Jag gillar inte ål, varken på tallriken eller att titta på levande ... men i bokform kanske det funkar? Fast Grass ålar i hästhuvudet sitter i skallen. Usch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gillar inte heller ål på något sätt, men jag gillar gåtor. det går väl an med hästhuvuden...

      Radera
  4. Ålevangeliet var en kul titel. (Trevligt att du använder ordet "nejden")

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar gamla ord. Ålevangeliet är en bra titel

      Radera
  5. Båda har jag sett och varit sugen på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, eller hur. funderar på ett eventuellt köp...

      Radera
  6. Har sett böckerna nånstans. Konsert låter trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ålevangeliet har det ju skrivits mycket om. Konsert är väldigt trevligt

      Radera
  7. Oj, jag blir så stressad av Ikea..

    SvaraRadera
    Svar
    1. det blev jag förr i tiden också. nu kan jag ströva omkring en stund och sedan gå min väg. kanske köper jag en paket servietter eller en pärm eller en b

      Radera
  8. Det var nya böcker för mig. Ålen är helt klart ett fascinerande djur.

    SvaraRadera