torsdag 15 augusti 2019

Helgfrågan v. 33

Mia håller fortfarande på att sortera in böcker i sin bokhylla. Det är väl bara att låta det hela ta sin tid. Det ser väldigt trevligt ut med alla böckerna på golvet. Och så fantastiskt att få sorterat ut en del dubbletter och annat som kan avvaras. 
Helgfrågan lyder: Hur sorterar ni böckerna i era bokhyllor?
  Ovanligt passande fråga idag när jag steg upp kl 03.40 ( tröttnade på sömnlösheten) och började sortera om lite i mina hyllor. Jag gjorde plats för en avdelning med Stella Kleve/Mathilda Mallig och hennes romaner;  Ola Hansson , Victoria Benedictsson, Birgitta Neys avhandling Bortom berättelserna; Maria Andersson, Att bli människa; Synd. Noveller från kvinnornas moderna genombrott; Bakom maskerna. Det dolda budskapet hos kvinnliga 1880 - talsförfattare och Ebba Witt Brattström, Dekadensens kön.
Av och om Thomas Hardy har fått en egen avdelning och litteraturteori en.
Lyriken står för sig liksom de engelska romanerna.

Det glimmar i guld och klaraste rött,
det prasslar så sakta i parken,
ty hösten är kommen, och almar och lönn
de fälla nu bladen till marken:
"Så fall, våra blad , fall mjukt och lätt!
Vi väva ett täcke så varmt och så tätt,
vi väva ett täcke åt marken.
 
Bonusfrågan: Vad är det bästa med hösten?

Det är september när luften blir klar och hög och oktober när träden skiftar färg.

20 kommentarer:

  1. de där fruntimmersböcker försöker jag få samsas... men helt perfekt (?) kommer det aldrig bli

    SvaraRadera
    Svar
    1. trivs bäst om det inte är så perfekt

      Radera
    2. en bokhylla och en trädgård ska överraska

      Radera
    3. det är ju allra bäst, naturligtvis

      Radera
  2. Sömnlöshet är inte kul, bra gjort att fixa med böcker. Gillar den klara höstluften och färgerna är underbara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. sömnlöshet är ett gissel. men det var trevligt att plocka med böckerna. och så tyst som det var!

      Radera
  3. Det är trevligt att plocka med böckerna lite då och då

    SvaraRadera
  4. Jag löser korsord och sudoku när sömnen uteblir ... Ordning i bokhyllan är egentligen något ouppnåeligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är aldrig perfekt ordning i mina hyllor, men jag har inga svårigheter att hitta

      Radera
  5. Det bästa är nog att intala sig att sömnlösheten är något positivt. Mer tid att göra något trevligt. Som att läsa en bok till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har nu varit på fötter i 20 timmar. och jag har fått mycket gjort

      Radera
  6. Fin höstvers! Gillar hösten. Avskyr sömnlöshet. Blev förskriven Melatonin (receptbelagd medicin), börjar hjälpa lite grann nu emellanåt. Tyvärr förfärligt dyr medicin. Men vad gör man? Allt blir sämre då man inte får sova. Rävsax och ond cirkel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. hösten är trevlig. sömnlöshet är hopplöst. det är verkligen en ond cirkel. får kolla upp Melatonin

      Radera
  7. Oj, stackars dig om du sovit dåligt! Det händer sällan, men för några veckor sen vaknade jag också okristligt tidigt och kunde inte somna om. Jag var SÅ trött på jobbet sen den dan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och när det har gått några nätter utan så många timmars sömn är en ganska
      mör. men bokhyllorna blir fina på det här sättet

      Radera
  8. Bra tips att sortera böcker när man inte kan sova. Kanske jag borde göra :)

    SvaraRadera
  9. Jag brukar lyssna på ljudböcker när jag inte kan sova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inatt började jag lyssna på ett Sommar - program och då somnade jag faktiskt så småningom

      Radera