söndag 4 augusti 2019

En smakebit på søndag

"Det här är vad jag har: Fyra Alvedon som är brutna i åtta delar och sju tabletter antibiotika, som gick ut för några månader sedan, och trettio meter vaxad tråd som fungerar till det mesta, att fiska eler sy med. Tre konservburkar päronhalvor och två med blandad frukt. I en svart liten påse ligger mina vattenreningstabletter och nar jag använder dem brusar de ilsket och gör sig till, men på en halvtimma har de rensat bort bakterier och virus. kvar finns då rent vatten, en ljummen klunk att njuta av strax innan jag somnar, men inget som hindrar drömmarna. På botten i ryggsäcken ligger resten i en röra. Här har jag en näve björknäver och tunna grenar, de där små kvistarna som växer längst ner på en gran, och ett paket tändstickor med exakt arton stickor. Någonstans finns sju plåster, en gasbinda, en röd visselpipa och en flaska buteljeraat vatten som frestar mig ibland. Varje morgon önskar jag att ryggsäcken var tyngre, att den vägde lite mer än dagen innan, men istället blir den allt lättare, och så kommer det att fortsätta tills bara luften i den återstår.  Då kommer det att vara över. "
Från sidan 7 i Vintern av Conny Palmkvist.
Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers, förstår. Den här veckan håller Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten i trådarna. Fler smakebitar HÄR

30 kommentarer:

  1. Blir ju lite nyfiken på varför han befinner sig i den här situationen.

    SvaraRadera
  2. vinter känns inte så lockande just nu... spännande smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, men vintern blir nog sträng i år. många rönnbär

      Radera
  3. Oj, jag blir jättenyfiken. Ska kolla upp den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. oväntat bra, tycker jag, som nu läst en bra bit

      Radera
  4. Det där verkar kunna gå illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kan inte ana, Robert! rena mardrömmen!

      Radera
  5. Lät som en prepper i ett SHTF-scenario. ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Oj, det låter nästan som en dystopi! Måste kollas upp, läser just nu en äldre sådan av Faldbakken, skrämmande då han lyckats pricka i dagens verkligen för 40 år sedan..tack för smakbit

    SvaraRadera
  7. det är nog bara förnamnet. egentligen inte min tekopp, men den här tycker jag om. ska kolla upp din också

    SvaraRadera
  8. Det var min första bok av Stefansson, men kommer säkert att läsa flera! Tack för tipsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! vad heter din Faldbakken - bok?

      Radera
  9. Den här låter som något för mig. :D Den måste jag kolla upp. Låter intressant, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. jag tycker att den är intressant. har läst minst hälften nu. bra språk också

    SvaraRadera
  11. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är mycket intressant och lite ovanlig

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Vinter har jag ingen lust att tänka på än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo ibland tänker jag på vintern. och i den här boken är det väldigt kallt och fruset

      Radera
  13. Nej, Månadens språk fungerar inte, vid SÖKning kommer detta upp, länken går nog att använda:
    http://mrscalloway.blogspot.com/search?q=m%C3%A5nadens+spr%C3%A5k

    SvaraRadera
  14. Det låter ju som om huvudpersonen i smakbiten har hamnat i någon slags knipa.

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten. Man får en känsla av att man inte skulle vilja vara den personen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. alldeles riktigt. det skulle ingen vilja

      Radera